Los bericht bekijken
Oud 27 december 2011, 14:11   #90
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

17 - Over het grote verschil tussen Jozef en Philo.

Op dit punt gekomen nam Philo opnieuw een korte rustpauze om zich voor te bereiden op het vervolg en omdat zijn publiek zeer geboeid was geraakt door zijn verhaal nam zijn zekerheid in het vertellen toe, en dat was inmiddels steeds beter geworden.
Hij vervolgde aldus: "nadat Maria en ik de geslachtsgemeenschap hadden genoten, werd onze liefde steeds inniger, en voor Jozef betekende het een steeds grotere lijdensweg. Maar door Maria kwam ik er al spoedig achter dat er geen sprake was van echte liefde tussen die twee, en wel omdat hun huwelijk bekokstoofd was door hun beiderlei ouders, wat in Israël te doen gebruikelijk is.
Kortom: hun verloving was niet uit liefde, maar uit het verstand tot stand gebracht. En Jozef leed niet aan een verloren liefde, maar omdat het een schande zou zijn voor hem en zijn familie als de verloving zou worden verbroken. Nu was het toch al een grote schande dat Maria twee kinderen van twee andere mannen ter wereld had gebracht, maar daarvan had hij gezegd dat ze van hem waren en nu zou hij dat dan ook weer met die kleine van mij willen doen. Dat al deze kinderen dan door voorechtelijke geslachtsgemeenschap tot stand zouden waren scheen hem minder erg, hoewel we hem op dat punt bijna om hadden.
Dat was natuurlijk te gek voor woorden en ik begreep totaal niet dat iemand zo stijfkoppig kon zijn. Maar al spoedig daarna drong het tot mij door dat dit de grote breuk was tussen het denken en handelen krachtens de wet en hetzelfde denken en handelen uit liefde. Dit moest zo zijn om juist de enorme tegenstelling tussen het ene en het andere te openbaren in onze liefde enerzijds en de stijfkoppigheid van Jozef anderzijds.
En dat was waarschijnlijk ook de reden dat ik niet voor niks: Philo heet, wat immers Liefde betekent. Mijn taak was om de Liefde ter wereld te brengen in mijn Zoon Jezus. En daarom mocht ik zelf Liefde heten. Ik heb dat zo aan Maria verteld en samen vertelden wij dat zo aan Jozef in de hoop dat hij ons gelijk zou in zien en op zou hoepelen, dat wil zeggen: een andere vrouw zou gaan zoeken, met name in Alexandrië, waar niemand hem kende en hij zich dus ook geen problemen behoefte te maken omtrent zijn familie".
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden