Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder
Neenee, je begrijpt me helemaal niet. Ik heb het niet over Vlaamse -Franstalige tegestellingen , maar over de 'gepeupel'-bougeoisietegenstellingen. En over de het initiële dogma van die franstalige bourgeoisie: "La belgique sera latine ou ne sera pas"!
Edit: dat er een verschil bestond tussen de Nederlandse dialecten van het Noorden en het Zuiden is normaal ( dat is nu ook nog het geval ) . Alleen zijn we nu overeengekomen een standaardtaal in Noord en Zuid te gebruiken, wat toen nog helemaal het geval niet was. Dat het 'Hollands" vreemd klonk voor een gewone Vlaming in de wereld van 1830 lijkt me heel evident: de wereld was toen verre van geglobaliseerd en de media bleven beperkt tot sporadische journalistiek in kranten die dan nog erg streekgebonden waren. De gewone Vlaming zal dat 'Hollands' in ieder geval minder vreemd gevonden hebben dan het Frans (meestal met haar op) dat haar bourgeosie brabbelde om toch maar sociaal en economisch voordeel eruit te halen. 
|
Het onderwijs voor de gegoeden was vanzelfsprekend wel in het Frans. Daar zorgde de fransdolle clerus wel voor. Logisch dat diegenen die konden schrijven geen behoorlijk Nederlands kenden, het werd er ingehamerd dat Frans de enige taal van betekenis in de wereld was.
|