Wat is veel te laat?
Citaat:
En jij wordt heel snel razend. Enorm snel.
|
valt wel mee hoor
Citaat:
De Kerk is gedecentraliseerd. Pak eens mannen aan zoals Bonny, die een pro-pedofiele priester heeft aangesteld als deken van Antwerpen, in plaats van de Paus.
|
wie is uiteindelijk de grote baas van bony ?
Citaat:
Daders buitengooien? Je zou eens moeten lezen over Vaticanum II. Het gezag van bisschoppen en paus was nihiel.
En pas vanaf 2001 heeft die congregatie bevoegdheid over pedofilie. Op zijn eigen specifieke aanvraag, wegens het wanbeleid dat gebeurde.
En pas vanaf 2001 heeft die congregatie bevoegdheid over pedofilie. Op zijn eigen specifieke aanvraag, wegens het wanbeleid dat gebeurde.
|
sorry, maar dit begrijp ik niet. Wat bedoel je hiermee ?
Citaat:
Wat jij doet is iemand die specifiek er voor gekozen heeft om te strijden tegen wanbeleid, zelf voor dat wanbeleid van voor zijn termijn te beschuldigen.
|
Je geeft de paus een rol, die hij niet invult. Wat zijn sinds 2001 en nu de konkrete daden ? Wat reorganiseerde hij al in zijn structuur ? Welke rotte appels heeft hij al weggesmeten ?
Mensen uit hun ambt ontzet en specifieke instructies doorvoeren om mee te werken met de civiele autoriteiten.
Citaat:
Gebeurt. Pedofilie = zonde = niet opbiecht = excommunicatie, aldus kerkelijk recht.
|
Mooie theorie, nu nog in de praktijk omzetten ! Hoeveel pedofiele priesters zijn er in 2010 geexcommuniceerd ? Hoeveel in 2011 ? Ik ga eerlijk zijn dat ik het niet weet. Kun jij het zeggen ? Ik denk alvast dat als er bisschoppen zouden zijn buitengevlogen, dat we het via de pers zouden geweten hebben.
Citaat:
In praktijk: moderne priesters en mensen zoals jij zouden erop gaan zagen. De autoriteit van de Paus is nog steeds erg laag.
|
De dag dat hij pedofielen excommuniceert, zal ik dat publiekelijk en zeer duidelijk te kennen geven dat ik hem daarom respecteer.
Citaat:
Behalve dat al die dingen pas jááren later aan het licht zijn gekomen. Die periode is trouwens al gedaan sinds de jaren '80.
|
Wat is er juist gedaan sinds dan ? Dat een hele serie pederasten ondertussen is met pensioen gegaan maakt het niet minder erg.
Citaat:
Zodra hij geen priester meer is, heeft de Kerk geen autoriteit over hem. Vangheluwe houdt vast aan zijn status, zijn vergane eer. Dat is goed!!! Indien hij zou zeggen: ik bekeer me tot de vrijzinnigheid, is hij een vrij man
|
.
Nu heeft de kerk dus volgens jou nog wel autoriteit over hem. Wat doet ze ermee ? Ze passen de eeuwige techniek toe : zwijgen en de storm laten overgaan. Sturen ze hem naar een post in anctactica ? Of naar een slotklooster om daar onkruid te gaan wieden ? Neen, de brave borst leeft verder in het "verborgene".
Geef het toch gewoon toe : de man blijft voor wat de kerk betreft gewoon straffeloos. En aangezien strafrechterlijk het ernaar uitziet dat alles onder de verjaringstermijnen valt, zal het doek hierover vallen.
Zolang het instituut kerk dergelijke misdadigers uit eigen rangen niet adekwaat aanpakt, moet ze voor mij geen lesjes moraliteit prediken.
Citaat:
Ik vind dat jij als razende hater geen recht hebt om daar over te oordelen. Dat recht moet je eerst terug verdienen door een ultragelovige te worden.
|
Citaat:
Want dat is jouw probleem: niet het misbruik, maar het feit dat jij niet gelooft.
|
Ja, ik heb echt problemen hoor...
Citaat:
Jouw soort vind ik zielig. Jullie verheugen jezelf met al dat misbruik, jullie bekrompen dogmatisch ingesteldheid is blind voor alle mea culpa's die de Kerk heeft geslaan, want jullie ziekelijke haat moet vurig blijven.
|
"alle" mea culpa's ??? komaan, dat geloof je zelf niet. De weinige reacties vanuit de kerk zijn er enkel gekomen nadat de bres in de dijk dreigde te verworden tot een totale dijkbreuk.
Citaat:
Jouw militant antitheïstisch fundamentalisme verschilt geen haar van de militant religieuze fundamentalisten van de Westboro Baptists. Voor rede en nuance is er geen plaats bij jullie dogmatisten
|
Of ik antitheistisch ben is niet de vraag. Denk je echt dat er geen mensen zijn die wel religieus zijn en die niet even erg moeten kotsen van de hypocrisie van de kerk, in haar oorverdovende stilte over deze kanker ? En dan met nieuwjaar de brave schaapjes vanop de kansel toespreken over moraliteit en de jeugd ? Dat is mijn punt, eerst de eigen rotzooi opruimen, niet met zachte preken maar met chirurgie. En als dat in orde is, dan mag de kerk terug komen preken over moraliteit. .