Los bericht bekijken
Oud 11 januari 2012, 16:38   #57
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Uiteraard.
Klassiek liberale / libertarisch idee omtrent staat is echter dat de staat op zichzelf een gevaar is (geweldpleging op het zuivere menselijk handelen), waar conservatieven het gevaar van de staat gelijkstellen met het gevaar in de mens / het niet zuivere menselijk handelen.

In combinatie met het feit dat de staat ook onvermijdelijk is kom je bijna vanzelf tot conservatisme.
Ik moet zeggen dat ik uw definitie van conservatisme niet goed snap. Ik associeer conservatisme eerder met een vorm van nationalisme en traditiegebondenheid (vaak religieus geinspireerd, een aanhanger van een zekere ethiek) en dus alles behalve voor "totale vrijheid".

Ik beschouw de staat zeker als een gevaar, maar ook als een noodzaak. Ik dacht dat ik daardoor een liberaal was en geen anarchist.

De noodzaak van de staat schuilt voor mij in de noodzaak om geweld te monopoliseren ; er is daarbij ook een wenselijkheid om een platform te hebben waar we regels kunnen uitvaardigen over externalities (een andere manier om wederkerig altruisme te bedoelen).

Maar het grote gevaar schuilt in het feit dat die twee dingen toelaten aan zekere groepen om coercitief machtsmisbruik te maken over andere groepen (3 wolven en 2 schapen) en ik zie niet hoe je daaronder uit kan, behalve door heel wantrouwig te zijn, en heel spaarzaam om te springen met de macht van de staat.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 januari 2012 om 16:41.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden