Discussie: autotaks
Los bericht bekijken
Oud 11 januari 2012, 17:59   #181
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoeveel denk je dat daarvan rondrijden met een dikke bak om te showen op kosten van de (eigen) firma en de belastingbetaler? Maar als later hun firma in faling gaat is het wel de gewone werknemer of zelfstandige zonder die voordelen in natura die voor de kosten opdraait via andere wegen.
Met zo'n "gefundeerde" uitspraken hoor je hier niet, maar op HLN.

Mensen zoals jij zijn gefundes fressen voor deze grijpgrage regering. Op basis van jouw sentimenten kunnen ze nog een tijdje doorgaan. Het volstaat een aspect te belasten waar andere mensen niet kunnen van genieten (jaloezie) en/of niet akkoord mee zijn (levensvisie).

Een paar voorbeelden?

- Een belasting op frisdranken, want teveel suikers is ongezond en koolzuur ook. Ikzelf drink geen frisdrank, en als ik jouw mindset aanneem, dan zeg ik "ik ben inderdaad niet akkoord met overdreven frisdrank-gebruik, dus belasten maar die handel!"

- Onder het motto "we zijn al met teveel" en "de vervuiler betaalt"; een belasting op het derde kind en exponentieel op verdere kinderen in hetzelfde gezin. Ik heb geen kinderen, dus ik leen even jouw mindset... yup, deze regel komt erdoor, als het aan mij ligt! Straffer nog; het mag van mijn part op reeds bestaande kinderen. Tenslotte is die wagenbelasting ook op reeds bestaande auto's; ik heb niet de kans gekregen van auto te veranderen om deze belasting te ontlopen.

Ik kan uren doorgaan met dit soort voorbeelden.

Er is altijd wel "iets te verbeteren aan onze samenleving". De vraag die je je moet stellen is; moet dat via een belasting?
Er is altijd wel iemand die "teveel geniet van een voordeel" (of dat nu gratis onderwijs is of een bedrijfswagen maakt niet uit). De vraag die je je moet stellen is; moet je dat regelen via een belasting?

Wat jij zou moeten beseffen is dat op lange termijn daar NIEMAND van beter wordt, want er zal altijd wel één aspect zijn waar ook jij tegen de lamp loopt. En iedereen gaat zijn nieuwe belastingskost proberen elders te verhalen. Dus de gemiddelde belastingsdruk, en de gemiddelde prijzen zullen stijgen.

Een voorbeelje hiervan? Een deelfirma van dezelfde IT groep waar ik voor werk levert diensten aan Telenet. Telenet zal de extra kost van het wagenpark moeten betalen, als ze nog steeds overal ten Vlaamsen velde competitieve IT'ers willen kunnen inzetten. Alternatieven zijn er voor Telenet niet; elke Vlaamse firma zit met dezelfde meerkost voor wagens. Ergo; Telenet zal extra betalen. En waar zal Telenet zijn centen halen? Juist ja...

Een laatste bedenking; misschien had je liever dat Telenet in het buitenland ging shoppen voor zijn IT'ers. Tenslotte verdienen die minder, en dat wekt minder je jaloezie op. Zou dat voor jou een oplossing zijn? Goed. Dat betekent dan een pak Vlaamse IT'ers de dop op. Hee wacht even? Wie gaat die hun werkloosheidsuitkering betalen? Juist ja...

Gezien we al zowat de hoogste belastingdruk ter wereld hebben zou NIEMAND mogen positief zijn over EENDER WELKE belasting.

Jouw jaloezie is ons aller graf.
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden