Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
Och, arme. Minder mogelijkheden voor belastingomzeiling. Die arme doodbelaste zielen.
|
Jammer dat je met zo weinig kennis van zaken toch een oordeel velt.
De bedrijfswagenregeling is geen belastingomzeiling, maar zelf door de overheid in het leven geroepen om iets aan de torenhoge loonkosten te doen.
Nu gaat diezelfde overheid de spelregels met onmiddelijke ingang veranderen, wat maakt dat de werknemer dit gewoon maar te slikken heeft en verplicht is de financiele gevolgen hier van te dragen.
Wanneer ik mijn bedrijfswagen 80% voor beroepsdoeleinden gebruik, kan je dat geen belastingomzeiling noemen.
Ik zal vanaf nu +/- € 3.800/jaar betalen (een verdubbeling) terwijl ik nog ongeveer 47% van mijn bruttoloon over hou. Me dunkt dat ik al solidair genoeg ben.
De firmawagen terug geven gaat niet zo maar omdat mijn werkgever dan verplicht is een substantiële verbrekingsvergoeding te betalen aan de leasingmaatschappij
Dit is niet meer of niet minder dan een vulgaire belastingverhoging.
Maar gezien de werkende middenklasse toch geen stem heeft en door niemand verdedigd wordt (tenzij de N-VA, maar die zijn vakkundig aan de kant gezet), kunnen zij weer opdraaien voor het gros van de inspanningen.
En er bestaat genoeg jaloezie omtrent bedrijfswagens opdat de "publieke" opinie geen graten ziet in de zoveelste extra belasting.