Poll! -> Amnestie, Eerherstel of geen van beide?
Sinds 15 juli loopt er op mijn pagina een poll over dat onderwerp.
Iedereen wordt vriendelijk gevraagd om zijn/haar stem uit te brengen, maar liefst 1 keer graag.
De minipoll bevind zich hier:
http://users.pandora.be/amarcord/selys/
De vraag is:
Mini Poll van de Baron: Amnestie of eerherstel?
[size=-2] Tot op heden werd in België nooit algemene amnestie verleend aan oorlogsmisdadigers en collaborateurs.
Amnestie impliceert zowel de kwijtschelding van de boete als de schuld. De veroordeling wordt geacht nooit te zijn uitgesproken en wordt retroactief opgeheven, samen met zijn strafrechtelijke gevolgen. De thans 82-jarige SS-Standartenführer Tony Van Dijck, stelde in het Canvas-programma Histories op 26 februari 2004 nergens spijt van te hebben. "Mijn Eer heet -nog altijd- Trouw", besloot Tony Van Dijck het interview.
Je zou ook eerherstel kunnen geven. Dat heeft enkel voor gevolg dat de veroordeling wordt kwijtgescholden, het brengt het herstel van de burgerrechten en vermijdt dat de veroordeling nog vermeld wordt op het strafregister of op attesten van Goed Gedrag & Zeden. Het heeft verder ook geen neerslag op de kinderen of kleinkinderen, en heft het verbod op om het land weer binnen te komen. Maar eerherstel wist geenszins de schuldvraag uit. [/size]

Laatst gewijzigd door thePiano : 26 juli 2004 om 18:11.
Reden: Wijziging titel
|