Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Sfax
Krijgen gewone werknemers ook een bonus als het bedrijf het goed doet en ze goed presteren, of enkel de CEO's/kaderleden zoals meestal?
|
As far as I know rapporteren er geen CEO's aan mij, dus ja, gewone werknemers krijgen dat ook, inclusief mijn teams.
In sommige landen krijgen ze zelfs eerder een bonus dan kaderleden en CEO's (genre productiviteitspremie in BE), in andere landen zoals UK of Tsjechië zijn die gelinkt aan bedrijfsresultaat en persoonlijk resultaat, net zoals een CEO/kader.
Citaat:
waarom moet er aan verworven rechten geraakt worden als een bedrijf winst maakt?
|
Da's eenzelfde vraag als waarom mensen ontslaan als het bedrijf winst maakt. Winst maken is geen excuus om maatregelen die nodig zijn niet te nemen.
Winst is de facto het verleden; je moet een bedrijf niet in het verleden managen maar naar de toekomst toe.
Citaat:
Overigens het lijkt me dat je in BelgiË helemaal niet kunt raken aan verworven rechten. Bvb. er worden per sector loonafspraken gemaakt enzovoort.
|
Statisch denken over verworven rechten, zelfs al gaat dat per CAO, is jezelf opknopen.
Loonafspraken via CAO zijn trouwens ook zo'n idioot iets. Je soepeert daarmee alle budget dat er is om opslag te geven op om iedereen, inclusief zij die het niet verdienen, meer geld toe te stoppen.
Ik durf mensen uit mijn teams gerust 15% opslag te geven met daar tegenover 0% voor anderen, en dat is de eerslijkste manier.
Citaat:
En nogmaals, als er aan verworven rechten geraakt wordt, is het evident dat dat eerst besproken wordt met de werknemers en de vakbonden, en moet de directie de noodzaak daarvan kunnen aantonen. Dat is een kwestie van eerlijkheid en respect.
|
Dat gaat enkel wanneer je een tegenpartij hebt die open staat voor argumenten, en die niet in dogma's �* la "handen af" denkt.
Citaat:
Dat hele owner gedoe is dus gewoon een mooi woord om angst aan te jagen: wie niet voldoet aan onze hoge eisen, wordt ontslagen. Dat dacht ik wel.
|
Wat is er onlogisch aan het feit dat mensen die niet aan de eisen voldoen, ontslagen kunnen worden?
Werk jij verder met een aannemer, vakman of wie dan ook, of blijf jij in een winkel gaan, wanneer de service ondermaats is?
We verzorgen onze werknemers meer dan goed genoeg; daar mag wel wat aan eisen tegenover staan.
Je mag het daar opnieuw niet eens mee zijn, maar dat zegt meer over jouw eigen ingesteldheid dan over onze bedrijfvoering.
Citaat:
Overigens initiatief en verantwoordelijkheid nemen zijn positieve eigenschappen, die automatisch van werknemers verwacht worden in België, ook in staatsbedrijven.
|
Ze worden verwacht ja, maar die verwachtingen worden maar al te vaak niet ingelost. Zeker niet bij staatsinstellingen.
Citaat:
Uiteraard, bestond in de Sovjet-Unie ook trouwens, daar noemde het stakhanovisme, wie meer en beter presteerde, werd meer betaald. Daarnaast werden werknemers die erg goed presteerden uitgenodigd om zich bij de partij aan te sluiten, en ze kregen allerlei voordelen zoals gratis ski-vakanties in de Caucasus, medailles en een eervolle vermelding aan de poort van de fabriek.
|
Terecht ook; verschil moet er zijn.