Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges
Eén oplossing : alle landen ( Europa, Afrika, USA enz ) verklaren gemeenschappelijk dat ze hun schulden niet wensen te betalen. De Federal Bank in de USA, evenals �*lle andere grote banken, worden genationaliseerd, de privébezitters daarvan onteigend tot hun laatste cent. Speculatie word verboden.
Wij herbeginnen met een schone lei.
Het is toch maar virtueel ( ongedekt ) geld, en we hebben allemaal al méér dan genoeg interest betaald op die onbestaande fortuinen...We zijn effen.
|
Ik weet niet goed waar beginnen met je uit te leggen wat er allemaal fout zit in dit voorstel maar ik zal een poging doen.
Waar hebben die landen dat geld geleend denk je?
Bij banken, banken waar gewone mensen zoals jij en ik een spaarrekening hebben en/of een lening afbetalen, ze doen dit door “government securities” uit te geven die (buitenlandse) banken dan opkopen.
Nu, wat gebeurt er met die banken denk je als zo goed als al de grote schuldenaars van die banken hun schulden niet meer afbetalen en dus al die “securities” die ze bezitten plotseling waardeloos zijn?
Simpel, die banken kunnen hun klanten hun spaargeld niet meer terug betalen en gaan dus failliet.
De mensen die een spaarrekening bij die banken hebben zijn hun geld zo goed als volledig kwijt.
Degenen die op dat moment een lening bij die banken afbetalen voor hun bvb. hun huis zullen door de curator verplicht worden de het resterend bedrag onmiddelijk in 1 keer af te betalen (dat gebeurt nu eenmaal bij een faillissement van een bank), zij zullen hun lening dus moeten proberen herfinancieren bij een andere bank maar gezien in bovenstaand scenario er niet veel banken zullen overleven zal dit heel moeilijk en/of duur worden.
Mensen zullen hun huizen moeten verkopen maar gezien dit op grote schaal zal gebeuren zal dus de huizenmarkt volledig in elkaar storten, mensen zullen niet genoeg geld meer van hun huis krijgen om die lening volledig terug af te betalen. De mensen zullen dus ontnomen worden van elke cent en elk bezit die ze hebben en dan daarna nog diep in de schulden zitten.
Nu zeg je dan, “alle grote banken nationaliseren en privébezitters van die banken onteigenen tot hun laatste cent”.
Zoals ik hierboven uitleg staan al die banken op het punt failliet te gaan, ik denk dat die privébezitters heel blij zullen zijn dat de overheden die last van hen willen overnemen, ze doen hen hiermee een ongelofelijke gunst lijkt me.
Maar nu moeten de overheden als nieuwe eigenaars van die banken plots het geld van de spaarders bij die banken ophoesten.
Waar gaan zij dit geld halen? Lenen? Diezelfde overheden die net aan al hun schuldeisers verklaard hebben hun schulden niet meer af te betalen! Ik denk niet dat er ook maar 1 iemand zo zot zou zijn om die overheden nog geld te lenen.
De overheden zijn dus in dit scenario failliet en de mensen zijn ontnomen van al hun bezittingen en zitten diep in de schulden.
Maar dit is dan nog “best case scenario”.
China heeft momenteel een boemende economie en Amerika en Europa hebben hun geld voor een groot deel geleend bij Chinese banken. We zouden dus de Chinese banken en bijgevolg ook de Chinese economie heel wat schade toebrengen. Wat als China in dit scenario zou zeggen:
“Ella mannekes, met alle Europezen, moar nie met den dezen”. “Jullie willen het geld niet meer afbetalen? Dan komen we het halen!”.
Landen als Noord Korea, Iran, Venezuela enz. zullen staan te springen om China een handje toe te steken.
En wat hebben we dan? Juist ja WO III.