Los bericht bekijken
Oud 20 januari 2012, 13:46   #541
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
eh, ik denk dat je dat verkeerd ziet.

Volgens mij zit de Vlaamse Gemeenschap in een spagaat. Enerzijds willen ze best meer Nederlandstalig onderwijs organiseren, anderzijds is 'kwaliteit' (hogere kwaliteit dan het Franstalig onderwijs in Brussel) één van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste, troef van dit onderwijs. Om aantrekkingskracht te behouden moet die kwaliteit blijven uitstijgen boven het Franstalig onderwijs. Door een te scheve verhouding van Nederlandstaligen en anderstaligen daalt doorgaans het lesniveau.

Het Nederlandstalig onderwijs kan het zich niet veroorloven die troef verloren te laten gaan. Het is dus zaak de kwaliteit hoog te houden en dus de aantrekkingskracht maximaal. Als de kwaliteit niet appetijtelijk is gaat men eerder naar het Franstalig onderwijs, wat opleidt in een taal die (nog) de belangrijkste in het gewest is.
akkoord met uw redenering, maar dan moeten ze niet klagen dat er steeds meer Frans en steeds minder Nederlands gesproken wordt in onze hoofdstad.
Als je zogezegd bezorgd bent over uw taalgebied (als we van Rompuy mogen geloven vecht hij ervoor tot hij neervalt) denk ik dat de uitbouw van onderwijs in uw taal redelijk primair is, niet?
the_dude is offline   Met citaat antwoorden