Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Ja, zoals te verwachten divergeren onze beleidsinstrumenten 
Wie zal het halen? Eén ding is zeker: ge-revolutioneerd zal het systeem niet worden, hoogstens gaat het wat slingeren....
Maar we delen toch de gemeenschappelijke bekommernis van de betaalbaarheid 
100000 schrappingen per jaar door de RVA zou ik echt niet "niet zo hard aanpakken"noemen
|
Iedereen weet dat het systeem dat we nu hebben niet betaalbaar blijft, zeker qua pensioenen. Vraag is inderdaad wat eraan gedaan gaat worden.
Voor mij is begeleiding naar nieuw werk heel belangrijk, tezamen met een vermindering in duur van de werkloosheidsuitkeringen. Ok, dit kan in het nadeel werken van mensen die echt geen werk vinden, maar voor hen moet dan een systeem komen van "gemeenschapsdienst" in ruil voor een tijdelijke verlening van hun werkloosheidsuitkering. Omscholing is ook een aandachtspunt.
Qua pensioenen: tja sowieso langer werken. Plus er moet duidelijkheid komen. Ik heb hier nog al eens ergens gezegd dat ik vrees dat tegen de tijd dat ik de pensioengerechtigde leeftijd (als die tegen dan nog bestaat) heb er een onderscheid gemaakt gaat worden tussen mensen die aan pensioensparen gedaan hebben en degenen die dat niet gedaan hebben. Mensen die nu maandelijks een bedrag pensioensparen (wij doen dit ook) gaan mijns inziens kunnen fluiten naar een pensioen, of een beduidend lager bedrag krijgen, dan diegenen die nu maandelijks hun geld opspenderen.
En ik scheer echt niet iedereen over dezelfde kam hoor, maar er zijn wel genoeg mensen die WEL kunnen werken en gewoon profiteren van de sociale zekerheid. (dat bewijzen bijv. die schrappingen. Maar we zijn er nog lang niet!) En dat ben ik zoooo moe (en met mij vele anderen hoor) dat ik zelfs geneigd ben in een privé verzekeringssysteem te geloven: ieder betaalt voor zichzelf. En dit gaat inderdaad ten koste van degenen die het echt nodig hebben en die tegen hun wil om werkloos, ziek, invalide,... zijn. Jammer!