Los bericht bekijken
Oud 28 juli 2004, 15:51   #77
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

"Propaganda zou moeten geband worden, maar dat is utopisch".

Dat vind ik zowat de belangrijkste zin uit uw relaas. Ik weet zelfs niet of media ooit kan zonder propaganda. Is het niet normaal dat iemand die de macht heeft om nieuws te brengen, automatisch selecteert? En die selectie is volgens mij per definitie subjectief.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door senator
1. Niets komt neer op een "you're either with us or against us". Ik veronderstel dat u zoals zovelen (ook ik) tegen bush bent, daarom bent u niet automatisch voor Saddam.
Het is ook niet omdat ge tegen Nixon waart, dat ge vond dat New York zou moeten omgedoopt worden in New Moskow... Maar daar ging het niet over: het ging wel over het feit dat je blijkbaar wel mag zeggen dat je oorlog geen goed idee vindt, maar dat je niet mag zeggen dat degene die de oorlog leidt (in casu de president) in jouw ogen niet echt goed bezig is. Zulke "grenzen" aanduiden is in mijn ogen veel te arbitrair en mond dan ook maar uit in één ding: censuur.

Citaat:
2. "kill all the negroes, kill all the jews" is evengoed opruiende propaganda tegen groepen of personen, dus is even verwerpelijk als "kill bush" volgens mijn uiteenzettingen.
Verwerpelijk is een persoonlijke connotatie, waar ik zeker mee kan leven. De vraag is of we het moeten verbieden...

Citaat:
Vraag eens aan sommige mensen van idool2003 hoe moeilijk het is. Misschien zaten daar ook mensen bij die een politieke boodschap wilden verspreiden, maar ze hebben de populariteit en dus de aandacht voor hun politieke boodschap nooit gekregen.
Idool2003 was een wedstrijd om direct in een bepaald segment van de muziekindustrie terecht te komen. De afgelopen jaren zijn er echter ettelijke Vlaamse groepen opgestaan die het wél ver hebben geschopt, en dit zonder hulp van zo'n mediamachine. Ge moet maar zorgen dat ge goeie muziek maakt, nietwaar?

Citaat:
Van mij mag iedereen een mening hebben, maar mag niemand een sterrenstatus misbruiken om zen mening te verkondigen.
Dus je mag een mening hebben, maar die niet uiten? Wat is dan het nut van het hebben van een mening?

Citaat:
Omdat niet iedereen die kans krijgt.
Tegenwoordig is ongeveer iedereen al wel eens voor een tv camera gesleurd, vrees ik

Citaat:
Kheb ook al vaak het verschil gemaakt tussen propaganda tegen personen en groepen en algemene maatschappijkritiek.
Als britney spears een liedje maakt "Turkje is een gore zak, kill the bastard" gaat u dit dan nog als meningsuiting catalogeren?
Als zij denkt daarmee platen te kunnen verkopen, ze doet maar. Ik zou nogal onnozel zijn om mijn eigen zelfbeeld te laten afhangen van een nummer van Britney Spears

Citaat:
Censuur bestaat zelfs nu al, probeer maar eens in antwerpen voor het stadshuis "ALLE TURKEN TERUG NAAR HUN LAND" te roepen een paar uurtjes aan een stuk. Vrije meningsuiting is goed, maar er moeten grenzen zijn. Geen persoonlijke aanvallen en politieke propaganda om te beginnen.
Dus dit forum mag ook gesloten worden?

Citaat:
Veel mensen hebben iets tegen de propaganda die je in de pers ziet. Bush die nog maar eens een speech afsteekt over massavernietigingswapens in Irak bijvoorbeeld. Als een artiest dan propaganda gaat afsteken is het zomaar goed? alle propaganda is even verwerpelijk en ik zie niet in waarom propaganda goed te praten is gewoon omdat het ons goed uitkomt.
Verwijzend naar uw eindquote (die nu in het begin staat...) stel ik samen met u vast dat propaganda nu eenmaal tot onze leefwereld behoort. Ze toelaten voor de ene en verbieden voor de andere heeft dus überhaupt geen zin. Niemand kan trouwens objectief de grens trekken tussen propaganda en feitelijkheid. Ik stel dan ook voor dat we ons daar niet mee gaan bezighouden, maar kritisch staan tegenover eender welke boodschap.

Daarbij: propaganda kan zowel positief als negatief werken (de Vietnam oorlog is bvb. sterk beïnvloed geweest door de relatieve vrijheid die de pers had om de meest gruwelijke beelden aan het publiek te tonen. Het is normaal dat zulke gruwelijke beelden een zeer uitgesproken invloed hebben op de publieke opinie. Tegenwoordig zitten we weer meer aan het andere eind van de slinger, met de "embedded journalists" tijdens de tweede gofloorlog. Beide vormen van machtsmisbruik van en door de pers zijn te catalogeren als propaganda.). Zolang echter dat er vrijheid van meningsuiting bestaat voor iedereen, kunnen we er redelijk zeker van zijn dat we zoveel mogelijk stemmen in het debat kunnen horen.