Die 'jongeren' mogen mij eens uitleggen hoe mijn pensioengerechtigde leeftijd en die van andere jongeren over een jaar of veertig, vijftig extreem verhoogd zou moeten worden als de pensioengerechtigde leeftijden nu niet omhooggetrokken worden.
Precies alsof snoeien in de pensioenen de enige manier is om een begroting op evenwicht te houden. Kortzichtig en misleidend noem ik zo'n focus op één specifieke factor. Het enige logische gevolg van nu de pensioenleeftijd optrekken, is dat ook de huidige jongeren langer zullen moeten werken, want een pensioenleeftijd terug verlagen lijkt onbespreekbaar
Het lijkt me dan ook duidelijk dat deze 'jongeren' niet in de eerste plaats jongeren zijn, maar wel in de eerste plaats neoliberale anti-progressieven*.
Anti-progressiviteit = verandering in de omgekeerde richting van de progressieve richting, namelijk terug in de tijd.
De misleiding moet stoppen. De meeste jongeren van vandaag zijn niet overtuigd van de voordelen van het stakingsmechanisme (wat doorheen de tijd nog wel bij velen zal veranderen) of gewoon niet van de voordelen van op deze moment staken, maar ook binnen die groep zijn het lang niet allemaal neoliberalen. Het wordt steeds voorgesteld alsof al die jongeren (en ouderen) die tegen de staking zijn geen begrip hebben voor de eisen van de stakers, maar ik merk als jongere die veel met hen in contact komt toch wel iets anders. Die misleidende propagandisten moeten zich dan ook niet voorstellen als de stem van zij die tegen de staking zijn.
|