Iedereen betaald mee aan de crisis!
Althans dat beweren de zakzetters van de wetstraat.
Een bijzondere statement, want ik ken nochtans meer dan genoeg mensen die geen rotte bal zullen bijdragen aan de kosten van de crisis, en er zelfs een beetje winst gaan uitslaan (sommige ook hopen winst). Ik ben er zelfs vrij zeker van dat ik persoonlijk geen rode duit zal bijdragen!
En terecht! Want ik zit niet in het parlement, ik heb een compleet onbeduidende en betekenisloze stem, die dan nog niet eens is aan bod gekomen in de laatste regeringsvorming. Het is dan ook niet mijn verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een gefaald sociaal economisch systeem die mij sinds mijn geboorte is opgelegd. Het is zelfs niet mijn verantwoordelijkheid om af te zien van strategieën die het systeem uitbuiten, als ik daar mijn voordeel kan uithalen.
Ik vind het dan ook maar normaal dat commerciële banken alles op alles zetten om de overheid te laten betalen voor hun schulden, en dan het geld over balken naar buiten gooien in de vorm van bonussen voor hun topmanagers. Ik heb alle begrip voor bedrijven als arcelor, electrabel en andere multinationals die minder belastingen betalen dan de gemiddelde arbeider.
Het is ten slotte de overheid die de macht in handen houdt om hier een stokje voor te steken, en ervoor te zorgen dan hun creatieve vormen van diefstal een positieve balans teweeg brengen. Als de overheid ervoor kiest om handenvol geld te stelen van de loontrekkende die heel hard moeten werken voor hun bestaansmiddelen, en dat geld dan prompt in handen te steken van bedrijven die er eigenlijk geen nood aan hebben, dan is dat gewoon heel erg naïef, en bovendien verwerpelijk. Ik weet zeker dat de top bij dexia en KBC tranen met tuiten hebben gelachen op de kap van de overheid en de brave belastingbetaler die het maar blijft pikken.
Er zijn veel mensen die helemaal niet betalen aan de crisis, en die er zelfs aan winnen. De overheid laat dit gewoon toe, en doet weinig of niets om hier verandering in te brengen. Misschien omdat ze te dom zijn, mogelijks omdat ze te lui zijn, maar hoogstwaarschijnlijk omdat ze er gewoon niets kunnen aan doen, want de overheid heeft enkel controle over diegene die er afhankelijk van zijn... de loontrekkende dus!
De fiscus opent de jacht op de spaarcenten van de loontrekkende, en niet op de vermogens zoals ze willen laten uitschijnen.
|