Het voordeel van alpex is dat als het goed aangelegd is, je de slang uit de omhullende buis kan trekken en een nieuwe steken in 1 vloeiende beweging. En de slechtere warmteoverdracht is gemakkelijk aangepakt door gewoon meer oppervlak te gebruiken. Oftewel, ge steekt een corrosievaste spiraal meer.
Ik heb het verschil bekeken tussen koper, RVS en die kunststof buis. het is kwa kostprijs/efficientie net iets slechter dan koper, en net iets goedkoper dan RVS.
Met diensverstaande dat ik de 3 materialen zelf kan verbinden met een vrij zekere verbinding. (voordeel van fotolasser geweest te zijn, en de apperatuur nog te hebben, alswel toegang tot hardsoldeermateriaal)
Alleen, het koper oxideerd met plezier. Zeker als U met spiralen moet gaan goochelen om de wissel te doen tussen "opwarmen" en "verwarmen".
Daar had ik geen zin in. De installatie die we uitgedacht hebben (ik doe weinig aan cijfertjes, daar vraag ik een echte ingenieur voor, ik heb alleen praktijkervaring en een goedwerkend, maar soms duur,overengineringsbuikgevoel) was gebaseerd op een gecombineerde systeem.
Warmtepomp als basis. In de winter als verwarming, in de zomer als koeling-waarbij de klomp beton als heatsink wordt gebruikt om de binnenwarmte op te slaan.
Een overmaats fotothermisch paneel van't simpele type op't dak en laat dat elk warmteoverschot ook dumpen in die klomp beton.
Een kleine aardgasketel (bruikbaar met biogas) als laatste failsafe.
Wat betreft isolatie van de heatsink. Wij gingen uit van 800mm goedkope PURplaat. Want uiteindelijk,ongeisoleerd kwamen we uit op een continue warmtetransfer van 25W bij 1°C verschil in droge grond. En op 5m diepte is het hier echt geen droge grond. De temperatuur is weinig variabel, en kwam zelden boven de 15° uit op 5m diepte.
Maar, om een bestaande rijwoning zo te doen, da's hopeloos. De investering krijg je er van zijn leven niet uit.
Bij nieuwbouw is het een ander verhaal. En als ik ooit eens €500 000 op overschot zou hebben, dan gaan de "nutsbedrijven" weinig aan me verdienen. Dan ga ik met plezier volledig autonoom. Zelfs voor water en afvalwater.