De vlucht van Bert Anciaux
De vlucht van Bert Anciaux
Bertje Anciaux koos na de verkiezingen voor de Vlaamse regering. Weg van wat hij de federale 'klotedossiers' heeft genoemd: de nachtvluchten en de monsterboetes. Weg van de federale paarse regering, die door sommige commentatoren als 'terminaal' wordt omschreven. De Vlaamse regering, dat is vijf jaar werkzekerheid en een lucratieve post als minister. Bert mag ook al eens aan zichzelf denken, nietwaar?
Bert Anciaux verstaat de kunst om alles wat hij moet bemeesteren ook te mismeesteren, te 'verkloten' om het in zijn terminologie te zeggen. De Volksunie, het mobiliteitsbeleid ... noem maar op. Anciaux keert nu terug naar Cultuur. En daar kan hij alvast geen kwaad meer doen. Want, dat hééft hij al naar de knoppen geholpen, beweren insiders ...
Of Bert naar de zakdoek heeft gegrepen nu zijn populariteit in duikvlucht gaat? Nee hoor! "Mag ik er als ijdeltuit even op wijzen dat niemand al zo lang in de toptien van de politieke populariteitslijstjes staat als ik? Daar mag ik toch tevreden mee zijn?". Dat zegt dan iemand die Groen! de mantel uitveegt omdat ze niet in de regering zijn gestapt. "Ik heb het er heel moeilijk mee dat je het voortbestaan van je partij als structuur belangrijker vindt dan het beleid". Van Bertje is geweten dat hij zijn politieke voortbestaan belangrijker vond dan dat van de partij. En zijn ministerportefeuille en de bijhorende profijtjes belangrijker dan het beleid.
Bert heeft een verklaring voor het succes van het Vlaams Blok. Zet u schrap: "Werkelijk alles is goed om op het Blok te stemmen. Ik ken mensen die op het Blok stemmen omdat ze gescheiden zijn!" Ja, en wij kennen mensen die op het Blok stemmen omdat ze getrouwd zijn! Of omdat ze kinderen hebben. Waar blijven ze het halen?
|