Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2012, 13:26   #242
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben akkoord Gidius wanneer u het Frans louter bekijkt binnen de Belgische context. Maar, net zoals Duitsland, is Frankrijk een buurland en een belangrijke klant (en ook een niet onbelangrijke vaklantiebestemming). Dat is zeker een reden om het onderwijs Franse taal in ons onderwijs zeker te behouden. Maar, ik ben het helemaal met u eens dat die taal géén prioriteit hoeft te krijgen op bv. het Engels en het Duits.

Een methode om meer assertiviteit bij de Vlamingen te bewerkstelligen kan ik evenmin zomaar uit de mouw schudden. Soms hoop ik dat de arrogantie van de Franstaligen dusdanig scherp wordt dat de Vlamingen wel móeten reageren.
M'n beste Quercus, de manier om meer assertiviteit bij de Vlamingen te bewerkstelligen, is simpelweg de verplichting om in Vlaanderen Frans als tweede taal te leren af te schaffen, en zo de taal van de kolonisatoren (én het grote buurland) op gelijke voet te stellen met het Duits, het Spaans en het Italiaans. Na het Engels.

We moeten imho namelijk voorrang geven aan de kansen van onze kinderen (dus Engels leren) boven het bestaan van België. Daar is geen weg rond.

Bent u bereid om eindelijk deze keuze te maken?

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 4 februari 2012 om 13:34.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden