Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc
a) De grootste taal van Belgie is het Frans. Verreweg de meeste sprekers. En dat worden er snel meer. Zie de Belgische demografie.
|
Je koopt in Gent of Antwerpen of Brussel niet veel voor het armetierige feit dat men op madagascar of haiti of andere marginale staatjes ook frans spreekt. Als leuke individu die zich omhoog wil werken door de piramide van Maslow, een fatsoenlijke baan wil hebben en dergelijke is Nederlands wel degelijk een essentieel onderdeel. Sterker nog, de levensverwachting in Franstalig België is lager dan in Nederlandstalig Belgie, dus ook op dat vlak lijkt me dit een promotie. Om nog maar te zwijgen van levensgeluk, welzijn.
U denkt toch niet dat een franstalige Belg in armoede gaat zitten wegkwijnen ter meerdere eer en glorie van het grote Franstalige imperium?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc
b) Waarom moet ik verwachten dat een Franstalige Nederlands leert? Ik heb een schromelijk gebrek aan dergelijke naieve gedachtes.
|
U hoeft niets te verwachten. Its the economy.
Daarnaast heeft u natuurlijk wel gelijk als u zegt dat de Nederlandstalige Belg wat meer assertiviteit ten toon mag spreiden. Kwestie van zelfrespect.
Overigens, sinds ik kennis heb gemaakt met Franstalige Belgen krijg ik geen woord Frans meer uit mijn strot. Vraagt iemand me de weg, dan doet ie dat maar in het Nederland, Duits of Engels. Zo draag ik mijn steentje bij aan het afbouwen van het glorieuze franstalige superioriteitsgevoel. 50 jaar geleden was frans nog wel wat. Tegenwoordig niet meer dan een handig buitenlands taaltje om te kennen. Als je tenminste moeite wilt doen. Handig, als je wilt weten wat die gast die je gaat beroven in Brussel tegen je zegt.