Los bericht bekijken
Oud 6 februari 2012, 06:42   #318
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Voor wat het "genetische" betreft : ik heb het hier reeds diverse keren gezegd : er is totaal geen reden waarom Franstaligen wat dan ook van "genetische" problemen zouden hebben met het Nederlands. Ik weet niet waar dat verhaaltje vandaan komt, maar het is in elk geval onjuist.
Nee, het betreft hier een diep ingewortelde racistische ingesteldheid die mainstream is in Franstalig België, met de moedermelk meegegeven wordt, en van dezelfde familie is als de gevoelens die men in de 19de eeuw had tegenover mensen en culturen in de koloniën.

Het is uit dat racisme dat België geboren is, en het is dat racisme dat twee eeuwen lang Belgische staatsideologie was. Het leeft nog zeer sterk in Brussel (waar het ontstond en bloeide), en wellicht kan men het alleen maar begrijpen als men er (zoals ik) opgegroeid is.

Het voorbeeldje van de dag:

Vraagt u zich ook wel eens af wat er met het Brusselse beursgebouw gaat gebeuren? LUCKAS VANDER TAELEN begrijpt niet waarom de Vlerick Management School het gebouw niet mag huren.