Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Nee, wij stellen uw stelling in vraag dat automatisering leidt tot een serieuze inkrimping van de mogelijkheden van productieve arbeid (in werknemer verband, of in het kader van eigen ondernemen), gezien daar geen enkele aanwijzing voor is sinds meer dan 200 jaar.
Jouw bewering dat dat tot LAGERE lonen zou leiden is mijns inziens van de pot gerukt.
Wat natuurlijk waar is, is dat er VERSCHUIVINGEN in de arbeidsmarkt(en) optreden ten gevolge van automatisering, en als men zich per se niet aan die verschuivingen wil aanpassen, men zijn "oude type" van arbeid natuurlijk op den duur niet meer aan hoge prijzen verkocht krijgt wegens een instorten van de vraag ernaar. Er is nog maar weinig vraag naar reparateurs van tondeldozen. Als je per se een tondeldoos reparateur wil blijven, zal je inderdaad moeite hebben om aan werk te geraken (in loondienst of door eigen initiatiefname).
|
We zijn het er dus over eens dat functies verdwijnen. Dan is het nog aan jou om te bewijzen dat je rendabele functies kan blijven bedenken, en dat verschuivingen op de arbeidsmarkt niet vanaf een bepaald moment (vanaf dat de functies opgebruikt zijn) tot verdwijningen op de arbeidsmarkt leiden.
(En je moet nu niet doen alsof je niet beweerd hebt dat ze maar voor minder moeten gaan werken als dat nodig is om hen rendabel te houden.)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Dom lopende-band werk zal waarschijnlijk stilaan verdwijnen, ja. De vraag is, kunnen mensen die "normaal gezien" lopende-band werk hadden gedaan, echt niks anders doen ? En wat deden die mensen VOOR er lopende-band werk was ?
|
Misschien kunnen ze op dit moment in de evolutie nog iets anders doen. Ik ben 100% zeker dat er ooit geen alternatieven meer zijn, maar niet voor de volledige 100% dat het nu is, neen, al wordt het wel waarschijnlijker met de dag, en zien we ook dat werkloosheid toeneemt, al dan niet onder invloed van deze evolutie.
Ik wil best geloven dat we nog niet zover zijn, maar dan wil ik wel bewijs dat er nog alternatieven bestaan. Hoe ga je vandaag mensen die niet (goed) kunnen studeren rendabel houden wanneer hun job verdwijnt? (Zij zijn natuurlijk de eerste slachtoffers.)
En hoe ga je ze rendabel houden ZONDER LOONVERLIES?
En je moet een job bedenken voor elk van hen, dus geen uitzonderlijke functies waarvoor je maar één op de duizend mensen nodig hebt.
Veel succes. Ikzelf zie in ieder geval geen mogelijkheden om elk van hen in België in 2012 rendabel te houden. Maar dumpen wat economisch onbruikbaar is, wil ik niet.