Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp
dat is een vraag die volledig uit het vaarwater van emoties, zogezegde geopolitieke spelletjes en rancune moet gehaald worden. daar kan en moet rustig over nagedacht worden, en op basis van degelijke, opvoedkundige, economische argumenten kan dan een goede beslissing genomen worden. maar zolang we dit in een Belgisch kader blijven bekijken, zetten we onze eigen ondergang in.
wat is dan het volgende? ah, de Franstaligen leren wiskunde op die manier aan, wij moeten dat dus op een andere manier doen want anders kunnen zij ons opdringen het op hun manier te doen?
|
Voorlopig is dat 'Belgisch kader' evenwel - helaas? gelukkig? - nog stééds het meest 'dwingende' kader waarbinnen we deze vraag kunnen/moeten bekijken.
Ik ga echter graag op uw aanbod in.
In zowat ALLE andere landen/regio's op deze planeet krijgen leerlingen onderricht in het Engels als 'tweede taal'/'eerste vreemde taal'.
Indien jonge Vlamingen in een internationale context op de voorgrond willen kunnen treden, hebben ze er dus alle belang bij om zelf OOK heel goed die Engelse taal te beheersen. Mocht het Engels nu
poepsimpel zijn, dan zou het wellicht geen kwaad kunnen dat pas op latere leeftijd met de studie ervan een aanvang wordt gemaakt.
Spijtig genoeg is het Engels allerminst
poepsimpel. Dat betekent dan ook dat iemand eigenlijk niet vroeg genoeg met de studie ervan kan beginnen, in de hoop dat de 'achterstand' die het gevolg is van het feit dat het niet de moedertaal is voor een min of meer groot stuk kan worden weggewerkt.
Ik zou het vanwege 'de Vlaamse natie' dan ook niet zo bijster onnozel vinden mocht ze haar jeugd (haar toekomst) tenminste de KEUZE laten om te opteren voor een degelijke kennis van de tot nu toe méést 'internationale' taal die wij ooit hebben gehad.
Ik pleit dus niet voor de afschaffing van (laat staan een verbod op) het onderricht van het Frans, wél voor de afschaffing van de VERPLICHTING die taal als éérste 'vreemde taal' te leren.
Een jonge Vlaming die in of rond Brussel woont leert trouwens 'vanzelf' wel dat Frans. Hier is alleszins een 'reservoir' aan tweetaligen om desgewenst uit te putten, mocht 'onze economie' daar om vragen.
(Mocht de méérderheid van de Belgische bevolking ooit het Frans als moedertaal bezigen (verondersteld is dat Vlaanderen dan nog steeds niet meer dan 'een deelstaat' is),
of mocht Vlaanderen ooit een
département van Frankrijk worden,
of mocht het Frans ooit het Engels van de internationale troon stoten,
dan wil ik mijn standpunt best wel herzien.)
Als jullie Vlamingen écht jullie economische belangen willen behartigen, dan hebben jullie dezer dagen eigenlijk géén andere keuze meer:
leer Engels als éérste 'vreemde taal', en leer het goed.
Frans, Duits, Russisch, Spaans, Mandarijn, Hindi, Arabisch, ... zijn
allemaal interessante 'tweede' keuzes.