Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus
Ik heb er geen probleem mee als men in Duitsland winterbanden verplicht: ik kom daar niet.
Maar als men in Wallonie winterbanden verplicht, terwijl ik daar ook nooit kom, dan moet IK winterbanden opleggen? hoe ridicuul?
|
Als men in België winterbanden verplicht geldt dat ook in Vlaanderen.

Dat is federale wetgeving, zolang die nog bestaat.
En in D zijn winterbanden niet feitelijk altijd verplicht in de winter, maar ALLEEN bij "winterse neerslag" op de weg waar je op rijdt. Maar M+S banden ttz gansjaarbanden zijn ook goed genoeg, die rekent de Duitse wetgeving ook nog bij aangepaste banden.
Rij je dan echt met zomerbanden op ijzel of sneeuw riskeer je een boete van 40 € tot 80 € (behindering), bij een ongeval zal je deelschuld aangerekend kunnen worden, naargelang omstandigheden.
Ik denk dat Wathelet voorstander is van de Duitse regelgeving, ik ben zeker dat hij bvb niet de strengere Oostenrijkse wetgeving gaat nemen.
boete/wetgeving bij rijden met zomerband bij winterse wegtoestand:
Citaat:
http://bussgeldkatalog.kfz-auskunft.de/bereifung.html
Bußgeld, Punkte und Fahrverbot wegen falscher Bereifung und die neue STVO in Sachen Winterreifen
Verstoß Punkte Bußgeld EURO Fahr- verbot
wegen Fahren mit Sommerreifen - 40 nein
findet dadurch eine Behinderung statt 1 P 80 nein
wegen Inbetriebnahme eines Kfz (jedoch kein Mofa) oder Anhängers, dessen Reifen nicht die ausreichende Profiltiefe bzw. Einschnitttiefe besitzen 3 P 50 nein
wegen Anordnung bzw. Zulassung der Inbetriebnahme eines Kfz (jedoch kein Mofa) oder Anhängers, dessen Reifen nicht die ausreichende Profiltiefe bzw. Einschnitttiefe besitzen 3 P 75 nein
Winterreifen für das Auto. Doch welche Reifen dürfen verwendet werden? Auf den Reifen (Winterreifen, Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen) muss sich die M + S Kennzeichnung (Matsch und Schnee) und/oder die Kennzeichnung Schneeflocke mit drei Bergspitzen befinden.
Seit Dezember 2010 ist es amtlich. Der Gesetzgeber hat die StVO - Straßenverkehrsordnung - in Bezug auf Winterreifen geändert.
Laut Paragraph 2 Absatz 3a heißt es:
Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nummer 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage, die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).
StVO: http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_02.php
|
Ik vraag me eigenlijk af waar jij je zorgen over maakt, de titel in Knack zegt toch al genoeg:
(en moest het toch een fixe verplichting worden kun je nog altijd gansjaarbanden laten monteren, wslk is er sowieso een overgangstijd)
verder wordt het nog duidelijker:
Citaat:
Ze zijn daarom al verplicht in onder andere **Duitsland** en Oostenrijk. Landen als Italië en Frankrijk verplichten winterbanden bij winterse omstandigheden en duiden dit aan met een verkeersbord. In België geldt geen verplichting maar wordt het gebruik van winterbanden ten stelligste aangeraden wanneer de gemiddelde temperatuur zakt onder de 7°C", aldus Dirk Claes. In zijn antwoord stelde Melchior Wathelet dat hij verder wilde gaan dan de suggestie van Claes voor een sensibiliseringscampagne. Hij zei voorstander te zijn van een verplichting. Hij stelde voorstander te zijn van een verplichting van winterbanden in ons land in een bepaalde periode, alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid.
|
** Bij Duitsland zie mijn nuancerende uitleg van "verplichting" uit de Duitse wegcode.
Samengevat:
100 % winterband = M+S + sneeuwvloksymbool.
Allseasons = gansjaarband of "halve winterband" =
enkel M+S symbool.
M+S band is volgens de meeste wetgevingen aanvaard als winterband, vb Duitsland.