Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo
Ik heb het wel uitdrukkelijk over een vrije markt. De wet van Gresham werkt uitsluitend op een onvrije markt. Als de overheid een wettig betaalmiddel oplegt, en er zijn waardevolle en waardeloze varianten van die wij als marktdeelnemer verplicht zijn te accepteren, tja, dan wil natuurlijk iedereen de waardeloze varianten kwijt.
Ik vraag me af of je beseft dat je me gelijk geeft. En ja: als de overheid marktverstorend ingrijpt, veroorzaakt dat uiteindelijk altijd honderdmaal meer problemen dan het oplost (met name: armoede). Thans doet zij dat door ons de euro als enig wettig betaalmiddel voor te schrijven, en het gevolg is dat er steeds meer "bad money" in omloop komt: credit default swaps, mortgage backed securities, paper gold enz. enz.
Maar dat is juist wat ik als het probleem zie, niet als de oplossing.
|
Die afgeleide producten die U vernoemt zijn niet onstaan ten gevolge van de Euro...
Ze zijn zelfs niet gegroeid WEGENS de Euro.
Ze zijn meegegroeid met een financiele sector waarvoor geld geen resultaat is van enig nuttig werk,maar gewoon een basis-grondstof voor een zelf-ontworpen,feitelijk parasitaire,economie...
Jammer genoeg hebben onze bestuurderen geen strikte schotten opgesteld tussen die "Monopoly-economie" en de ECHTE economie...waar van mens tot mens tastbare produkten en BEWEZEN diensten uitgewisseld worden...in ruil voor wat geld...
Want,dat moet je de "Monopoly-economisten" wel nageven,ze zijn er in geslaagd om zichzelf tussen vrijwel iedere aspect van de echte economie te wrikkelen(via verzekeringen,transactiekosten,leningen,door zelf te speculeren met grote hoeveelheden goederen,door de immo-sector op te blazen tot die barst ,.....enfin overal zitten de kakkerlakken tussen met hun "producten"....
Ook een goeie was om miljoenen en miljoenen mensen een overdreven grote hypothecaire lening toe te staan,wel wetende dat dit op een dag wel zou moeten barsten....en zelfs dan "tanken" ze er geld uit.....desnoods door de overheid de hand om te wringen....
Wil je nog "leane","snelle" en "eerlijke" handelstransacties zien,wel,dan moet je al naar Papoea-Nieuw-Guinea
Zelfs de overheden,bijvoorbeeld de Griekse-,geloofden al lang in het "immer groeien" verhaal waarbij je schulden "later" terugbetaalt om NU te feesten.....
Maar ze waren vergeten dat het niet die geldschieters zijn die betalen....het zijn ZIJ...of tenminste hun kiezers.....