Los bericht bekijken
Oud 30 juli 2004, 12:49   #30
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eternity
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Iets simpel voorstellen is waarschijnlijk ook een kunst...
Zonder nadere argumentatie zeggen dat die simpele voorstelling niet klopt, is natuurlijk ook erg simpel...

Hoe werkt het dan volgens U? Als ik het zou begrijpen, stelde ik natuurlijk de vraag niet...

Groetjes
Ik zelf kan niet volledig uitleggen, maar ik zal het proberen uitleggen aan de hand van een voorbeeld:

Uw voorbeeld: de miljoenen ambtenaren die teveel zijn.
==> die miljoenen ambtenaren verdienen dus een loon, dat loon geven ze terug uit ==> dat geld komt bij de bedrijven, die investeren, etc etc etc.

Maar ik denk dat u best deze vraag steld aan een econoom als u een volledig antwoord wilt.

Greetz
Eternity
Ik ben een econoom en uw redenering is zeer gebrekkig.

Het maakt niet uit hoeveel ambtenaren terug uit geven in de economie, het netto saldo voor de staat en bedrijven blijft sowieso negatief.

Nu zolang het aantal ambtenaren een redelijk aantal is hoeft dat niet slecht te zijn, want zij leveren idd een aantal 'ondersteunende' diensten voor burgers en de bedrijven die dit verantwoorden.

In een land als belgië waar het aantal ambtenaren verdubbeld is op 30 jaar tijd (terwijl de bevolking amper steeg) en dat proportioneel veel meer ambtenaren heeft dan onze buurlanden (voornamelijk als gevolg van wallonië, geen enkel ander land/regio binnen de EU komt nog maar in de buurt van het relatief aantal staatsjobs van Wallonië !!) begint dit echter als een zeer zware financiële strop op de bedrijven én de werknemers in de privé en zelfstandigen te wegen. Want wat elke keer moet worden bijgepast moet van hen komen.

Dit leid ertoe dat de belastingdruk op de privé onhoudbaar begint te worden, wat er dan weer toe leid dat veel privé bedrijven wegtrekken of gewoon niet meer investeren in België. Wat ertoe leidt dat een steeds kleinere groep de lasten moet gaan dragen voor al die ambtenaren.

Een zeker aantal ambtenaren is levensnoodzakelijk. Maar in België (en dan vooral in wallonië) zijn er veel te veel. Het simpele bewijs ervan kan je al als volgt vaststellen: zonder de vlaamse transfers zou wallonië nooit ofte nooit zoveel ambtenaren kunnen betalen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden