Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias
Het gaat er niet over of jij vindt dat Saddam een gevaar was. Het gaat er over of de VS en het VK dat meenden.
|
Onder valse voorwendsels meenden ze het. En dan ?
Dat maakt het ook niet minder erg.
Citaat:
|
Ik kan alleen maar blijven herhalen: door de aard van zijn regime en zijn voorgeschiedenis was hij een legitiem doelwit.
|
Dan kan je nog 1000 jaar herhalen, dat was hij eigenlijk niet meer, na al die sancties waaraan ze (het Westen de VN en ... de rest) zijn land 8 jaar onderworpen hebben. Ik heb de links gegeven.
De VN en het Westen heeft Saddam na de Golfoorlog aan de macht gelaten.
Citaat:
|
Het Irak van Saddam was een uiterst bloedige dictatuur.
|
Natuurlijk, en het Westen had daar helemaal niets tegen zolang Saddam vijandig was tegenover Iran. Iraniers mocht Saddam laten vergassen met WMD van het Westen. Dat is niet bloedig.

Er zijn trouwens redelijk veel bloedige dictaturen, zolang ze naar de pijpen van het Westen dansen is het goed.
Citaat:
|
Waarom ben je zo geïnteresseerd in de vraag of het opruimen van dat regime legitiem was? Echt?
|
Omdat jij steeds blijft herhalen dat het legitiem was, dat was het officieel helemaal niet. Zonder toestemming van de VN zijn ze Irak in 2003 binnengevallen, ca. 1,5 miljoen doden was blijkbaar nog niet genoeg.
Citaat:
|
3. Het was een kans op "regime change". Wat een lovenswaardig doel is. Helaas, en dat is ook de reden waarom ik de invasie van Irak geen al te geweldig idee vond, is dat de Amerikanen wat naief zijn over de mogelijkheden om een pro-westerse democratie te vestigen op Arabisch grondgebied.
|
Schandalig moordend idee vind ik dat, niet wat naief.
De geschiedenis heeft steeds opnieuw bewezen dat oorlogen niets oplossen, maar enkel nog meer leed en doden brengen, dat was met Vietnam ook niet anders.
Het communisme bvb is quasi vanzelf aan het verdwijnen, op enkele uitzonderingen na.
Dat is de enige reden waarom het Westen een ´moordend regime change´ wil in het Midden-Oosten, jij noemt dat idd pro-westers:
Citaat:
http://www.heise.de/tp/artikel/33/33646/1.html
Peak Oil liegt hinter uns
Craig Morris 11.11.2010
Jetzt ist es wohl offiziell - die Internationale Energieagentur (IEA) hat selbst zugegeben, dass die Förderung höchstens für einige Jahre stabil bleiben kann, bevor sie endgültig abrutscht
|
Daarvoor zijn alle voorwendselen goed genoeg ook al kost het miljoenen onschuldige doden.
Kijk gewoon waar de absolute meerderheid van de wereldbevolking woont die in de toekomst nog veel meer energie gaan nodig hebben als "het Westen".
http://yearbook.enerdata.net/
Het Oosten en Verre Oosten gaat tweemaal zoveel fossiele energie nodig hebben als Europa en gans Noord-Amerika.