Los bericht bekijken
Oud 13 februari 2012, 17:42   #13
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
en die kleinste, dat is?

Nu goed, uiteraard zal zo een mazoutmokerstoof wel wat meer geweld hebben onderin, maar slechts op één toerental of ene beperkt gebied.
turbonaftjes komen meestal met hun topkoppel ten tonele van 1800 toeren tot bijna 5000 toeren, dat is ver boven het mogelijke draaital van een standaarddiesel. Niet bij naft, vanaf die 4500-5000 toeren draaien die nog 1000 toeren hoger, zij het met iets minder "punch". Die punch verliest de "mono"turbodiesel al vanaf 2500 toeren...

Hangt dus sterk af van de preferenties en het doel.
Om continu dagelijks te sleuren, slepen en te werken, geef mij maar een 6 of 8 cilinder oude atmo diesel. Een echte halve traktor.
Om camions in te halen in de ettelijke job-uren op de baan, de turbodiesel. Voor al de rest, naft.

(even illustreren)

De meeste mensen zouden beter benzine nemen, maar echt aangemoedigd door onze overheid waren ze niet. Door het jarenlang zich blind staren op CO2 uitstoot en heel de fiscaliteit hierrond, hebben ze een wagenpark in het leven geroepen dat �* volonté fijn stof uitstoot. En het cynische is dat ze nu van fijn stof hun nieuwe melkkoe gaan maken, iets waar onze genieën in de Wetstraat zelf voor verantwoordelijk zijn. Het zal zelfs zo ver gaan dat ze nog houtkachels gaan belasten ook. Wedden?
Vito is offline   Met citaat antwoorden