Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu
Graag, al ben ik momenteel eerder aan andere investeerders aan het denken dan banken. Ik zit verder nog met de challenge dat het in het buitenland zou zijn.
|
Dat overweeg ik natuurlijk ook.
Maar ik voel eigenlijk veel meer zekerheid om hier te beginnen. Voordelen zijn uiteraard: je kent de taal, je kent de wetten, ...
In het buitenland moet je van nul beginnen. Je kent er niets, noppes, niemendal. De omgeving niet, de lokale situatie niet, wat mensen willen of niet willen niet, ...
Dat schrikt me eigenlijk ontzettend af.
Ook de corruptie die in de meer zuiderse landen heerst, moest het daarover gaan, daarin voel ik me niet goed. Ik zou dus het idee hebben dat ik er niks te zeggen heb en alles me plots kan ontnomen worden. In veel landen is dat ook een realiteit gebleken. Zo had (????) Spanje destijds een wet die zei dat buitenlandse eigenaars zonder boe of bah konden onteigend worden indien de overheid dit nodig vond...
Moest deze situatie zich in Spanje hebben voorgedaan bv drie maanden geleden, zou ik het nooit gedaan hebben.
Tenzij er minimaal een studie van één jaar lang (enfin hangt ervan af waar je je kennis kan halen, als je toevallig een advocaat of notaris of expert in vastgoed kent ter plekke, ... is het natuurlijk al iets anders) en ervaring van misschien ook minimaal evenlang aan vooraf was gegaan. Anders spring je recht in een val denk ik.
Voor alle duidelijkheid, de situatie is dat er een hotel-pand om U tegen te zeggen te koop stond voor de prijs waartegen je tegenwoordig zelfs geen 100-jarige rijwoning met 2 slaapkamers hebt, er was niet meer op geboden op de eerste zitdag, maar er was een tweede zitdag georganiseerd doordat iemand gebruik had gemaakt van het recht van hoger bod). Een kans uit de duizend dus. Er zijn mensen van Zwitserland afgekomen om naar dat hotel te komen kijken... D'uh. Je zou voor minder.

Het hotel is nu eigenlijk verkocht voor de prijs van een recente woonst, open bebouwing, slaapkamer van 3 �* 4. ...
De cijfers die ik gehoord (maar niet ge-zien heb en waar ik dus niet op ben voortgegaan) geven aan dat het pand mits de huidige bezetting binnen drie jaar is afbetaald........ (zo'n leningen lopen thans op 15 jaar).
Doordat ik kennissen in vastgoed heb wat hier al ergens aan bod is gekomen, kan ik de waarde van zo'n goed direct door professionals laten inschatten. Als ik zelf ga kijken doe ik dat ook heel grondig, en weet ik waar ik op moet letten.
Ik als jong meisje met mijn hakjes ben naar het schijnt de enigste bezoekster geweest die in alle kelders is gaan kijken. (Zonder erin te kijken vind ik het compleet gestoord om te bieden maar soit, dat doet enkel ter zake in een vastgoed topic).
Om maar te zeggen dat ieder normaal denkend mens daar een kans van een investering zou hebben zien liggen.
Dream like you're going to live forever ...
Als ik nu een hotel zou gekocht hebben voor 1 000 000 euro met zes kamers en een sauna bv. En julllie zeiden je bent stapelgek en hebt iets super ondoordacht gedaan, dan geef ik iedereen hier 1000% gelijk. De bank zou dan (hoop ik!!!) ook niet tussengekomen zijn, noch een andere instantie.