Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JuBiLaTe
Beste Egmond,
er kunnen diverse redenen daarvoor zijn.
-Misschien was de moederlijke zijde van Belle van Zuylen van geringe afkomst? Misschien was het huwelijk van haar ouders een mesallince naar boven toe aan de kant van van Goor? Zeg nu zelf: de naam Goor, .....klinkt toch wat goor he. Ik weet het niet; ik ken erg weinig van de Nederlandse adel, waar ik niet zo hoog mee oploop. Maar misschien is het zo dat die familie maar gewoontjes was en dat daar nooit geen portretten van waren gemaakt?
-Misschien zijn ze in de loop der tijden verloren geraakt?
-Misschien werden de van Goor's nooit geportretteerd omdat zij niet zo goed bedeeld waren van God de Almachtige Vader, op vlak van uiterlijke schoonheid? En dachten de van Goor's dat het maar wijselijk was hun gedrochtelijk uiterlijk niet te vereeuwigen?
Eén ding mag je zeker zijn, Egmond, en dat is: indien de portretten van de familie Van Goor vandaag nog bestaan, dan staat de identiteit vd geportretteerde erbij. Want wat was de bedoeling van portretten? Vereeuwigd te worden. en wat voor zin heeft het je te laten portretteren, als je je naam er niet laat bijzetten?
Wat je kunt doen, Egmond, dat is een klein aardappelmesje meenemen, en op een onbewaakt moment van die witte verf afschrepen. Wanneer je daar zwarte verf onder ziet, dan heb je bewijs voor je beweringen. 
|
Lees de brief. Er zijn portretten die al bij conceptie gewit zijn, die van Van Mierevelt die men ons toont zijn naderhand gewit en hebben dus een compleet bruin gezicht onder de witte laag. Onder resauratie verstaat men ook over schilderen, leer ik net. De familie van Goor was een zeer rijke en machtige regentenfamilie. De opa van Jacoba van Goor was groothandelaar op de Levant en bestelde werken van Rembrandt voor verkoop in de Levant. Haar moeder was een nicht van Rembrandt, reden waarom ik denk dat deze portretten door grote schilders werden gemaakt. Van oudsher trouwde de adel met rijke erfgenamen van deze handelsklasse, omdat de adel niet actief mocht zijn in de handel op straffe van verlies van titels, maar zij wel begerig waren op het geld. Anderszijds wilde de regenten, de hoge burgerij ook graag adellijke titels.
Nog steeds versteld dat je ook op een fatsoenlijke manier kan reageren op mijn post. Wat heeft deze ommekeer gebracht?