ik scoor 29 op het autisme-testje. Al weet ik niet in hoeverre ik zo'n testje eerlijk kan beantwoorden. (bij veel items vraag ik me af of ik naar werkelijkheid antwoord, dan wel naar het zelfbeeld dat ik mezelf voor ogen houd, dan wel waaraan ik graag zou beantwoorden)
Ik heb uiteraard geprobeerd de test niet te bedriegen.
Lichte vorm, zou kunnen kloppen. Bij mijn vader is autisme vastgesteld. Volgens mijn moeder heb ik daar wellicht een portie van geërfd. (al weet ik niet of 'geërfd' het correcte woord is. Ik kan gerust geloven dat autisme een erfelijke correlatie heeft, maar het lijkt me nog waarschijnlijker dat je bepaalde eigenaardigheden simpelweg overneemt van je ouders door voorbeeld.
Over het navigeren / kaartlezen. Ik ben steeds goed geweest in kaartlezen. Oriëntatie en de weg kwijtraken: veel hangt inderdaad af of je zelf actief oplet. Anders durf ik wel eens de mist ingaan.
Wat ik wel heb, is dat ik een gedane route (indien ik die op kaart heb meegevolgd), 10 jaar later nog vrij makkelijk en vrij precies kan reproduceren. Hoe langer ik op de kaart kijk, hoe meer de kaart mij lijkt te willen vertellen over wat er allemaal gebeurde onderweg.
Enkele jaren geleden een reisje gemaakt in een onbekend land, waarbij ik op geen enkel moment een kaart gezien heb. Na het thuiskomen via google maps etc. vrij nauwkeurig kunnen achterhalen waar we wat gezien hadden. (puur op landinwaarts gegaan of niet, grote weg / aarde weg, ...).
Laatst gewijzigd door LinksRechts : 23 februari 2012 om 20:55.
|