Los bericht bekijken
Oud 23 februari 2012, 21:50   #684
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore Bekijk bericht
Natuurlijk hebben mensen zingeving voor hun bestaan nodig. U ook.
als u eens diep zou bedenken hoe zinloos uw leven is in de darwinistische wereld, hoe kort uw leven relatief gezien is -u kan het het best vergelijken met een klein flitsje van licht in een oceaan van dood, voor en na uw leven-
tja... dan heeft het allemaal wel heel weinig zin he? Om niet te zeggen 'geen'.
Als je met dat in het achterhoofd ong 70jaar in dit tranendal moet rondlopen... Dan lijken het er wel 140.
(dat is cru gesteld hoor, ik zie het even hier ook niet als een tranendal, maar een hof van eden is het nu ook niet echt)
Alsof mensen die niet in een god geloven, of in 'de creatie' (er is trouwens geen wetenschapper die 'de creatie' op zich ontkent, wat betwist wordt is of die creatie een veroorzaker heeft of niet) of in andere externe zingevers daar eenvoudigweg niet over nadenken? Ik zou het net het tegendeel durven beweren.

Citaat:
Maar er is hoop. Ook wetenschappelijk begint men zaken vast te stellen die mogelijks wijzen op creatie. Een groter geheel.
Ook meerdere dimensies worden in theorie meer en meer aangenomen, maar men staat er niet heel ver meer van af om ze ook aan te tonen.
D�*n zullen god en onverklaarbare ufo's niet meer zo onverklaarbaar zijn.
Of toch hoe ik het inschat.
Opnieuw: weinig mensen ontkennen dat en weinig mensen zijn daar in principe tegen. De vraag is of dat het fundamentele probleem van de zingeving oplost. Allez, ze tonen morgen aan dat er meerdere dimensies bestaan (ik vind de theorieën over het multiversum bijv. best overtuigend). Dat is wetenschappelijk allemaal wel interessant, maar verandert dat fundamenteel iets voor de mens? Zoals ik eerder al schreef: stel dat we morgen ontdekken dat er elders in het universum nog intelligent leven is, wat verwacht je dan precies van die ontdekking? Dat we dan plots gaan beseffen hoe waardevol het leven is, allemaal rond het kampvuur gaan zitten en vredevol liedjes gaan zingen? Wat belet ons dat te doen zonder goden, aliens, geesten en kosmische energie?

Citaat:
En de godshelm ken ik al... Maar niemand kan vooralsnog zeggen waarom die hersenkwab er uberhaupt is.
Maar ik begrijp je stelling; het is en hersenactiviteit, dus als de hersenen stoppen, stopt ook die beleving.
Dat hangt van je opvattingen over bewustzijn af, maar ik geloof voorlopig dat ons bewustzijn in de hersenen huist.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden