Discussie: Belgie unitair!
Los bericht bekijken
Oud 24 februari 2012, 11:44   #23
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
En net dat is het probleem. Hoe ga je aan die minderheid duidelijk maken dat ze die overdreven macht weer moeten afstaan? (Goed wetende dat Wallonie zich op dat vlak steeds veeleisender en imperialistischer gedraagt)
Jij vindt het dus normaal als een Vlaamse minderheid de macht mag uitoefenen? De meeste Flaminganten beweren anders dat Vlamingen vooral democratie nastreven. Wat is het nu?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Maar met die 4 Walen kan je niet anders dan een minimum aan Vlamingen nodig hebben om een Waalse verzuchting gedaan te krijgen. Tenminste, wanneer 1 man = 1 stem wordt toegepast en ze dus hun huidige machtspositie moeten afgeven. En dat brengt ons weer bij de kernvraag...
Klopt. Die 4 Walen hebben Vlamingen nodig. Maar denk je dat dit een probleem is? Denk je nu echt dat inwoners in dit land enkel denken in termen van taalstrijd? Ik in ieder geval al niet. Om het eenvoudig te stellen: wat interesseert mij bv de taal die in BHV gesproken wordt? Als de Vlamingen daar hun woningen duur verkopen aan Franstaligen en zo een minderheid vormen in hun gemeente is dat hun eigen vrije keuze. Of denk je dat ik er veel belang aan hecht in welke taal mijn pensioen later zal uitbetaald worden? Voor mij is de hoogte van het bedrag dat op mijn rekening komt veel voornamer.
Taalstrijd is achterhaald. De realiteit isd at Engels meer en meer veld wint. Kijk maar eens hoeveel jongeren op facebook (dus in hun vrije tijd) regelmatig Engels gebruiken.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden