Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen
Een andere procedure is die van de abdicatie ...
Tegen het licht van de gebeurtenissen en sombere verklaringen van vandaag is het wellicht relevant de vraag te stellen welke repercussies het coma van Friso heeft op het gemoed van Beatrix.
De heer Zonnevylle, voorzitter van de vereniging van Oranjecomités, heeft in TweeVandaag al aangegeven dat de viering van Koninginnedag op 30 april a.s. niet aan 'versobering' ontkomt.
|
Een troonswisseling lijkt mij niet te gebeuren nu. Zou te denken geven dat Beatrix het opgeeft en niet meer aankan, wat menselijk begrijpelijk is.
Wat ik wel mogelijk zou achten is een troonswissel nu wordt eerder voorbereid en plaatsvindt dan oorspronkelijk gepland, wegens de situatie van koningin.
Maar een acute wissel zie ik niet, zeker omdat aantreden Willem onder deze omstandigheden erg triest is. En zoiets moet eerder een feestelijke toestand zijn dan het gevolg van een rouwproces.
Bij een overlijden van regerende vorst is aantreden kroonopvolger echter een natuurlijk verloop, maar dit zijn uitzonderlijk omstandigheden.
Wel triest dat 30 April weer met schaduw omgeven zal zijn.