Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door nello
Beste John Stufflebeam,
hier mijn repliek over AIC.
Vanwege de klassieke koloniale afkeer van de Belgische burgerij en zijn vroegere constatering dat hij in het Congobekken snel geconfronteerd zou worden met tegengestelde inationale jaloezieen, groeide bij Leopold het idee om gebruik te maken van een internationale vereniging met een wetenschappelijk en humanitair doel dat de mogelijkheden van het betrokken gebied in kaart zou brengen. deze associatie werd onder de naam Association International pour réprimer la traite et ouvrir l'Afrique centrale (afgekort AIA) opgericht tijdens een door Leopold in Brussel in september 1876 georganiseerde Internationale Aardrijkskundige Conferentie. De AIA had de bedoeling, aldus de inleidende woorden van Leopold 'de planter définitivement l'étendard de la civilation sur le sol de l'Afrique centrale...
De eerste AIA-expeditie werd opgezet in mei 1877, Congo Vrijstaat werd eigendom van Leopold II in 1885.
1882: naamsverandering in AIC: Association Internationale du Congo.
1884: VSA aanvaarden AIC als legitieme autoriteit over het Congobekken
...
Conclussie
AIC was een bedrijf, en niet de naam van het land, zoals u beweerde in de discutie.
uit: Coolsaet (Rik), België en zijn Buitenlandse politiek 1830 -2000, Van Halewyck, 2001 p 146-147
|
Het is niet de naam van Congo toen .
Het was wel het bedrijf waarmee Leopold II zijn machtspositie kon verstevigen aangezien hij het delen van Congo als privé-gebied aanschouwde en deze heeft hij wel volledig uitgebuit .
Misschien afwezig tijdens de lessen Hedendaagse Periode ?