Los bericht bekijken
Oud 25 februari 2012, 22:30   #82
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De verzekeringsinstellingen hebben er geen baat bij dat er te veel prestaties worden terugbetaald.
Studiedag: Individuele financiële verantwoordelijkheid van de Belgische ziekenfondsen

Sinds 1995 worden de financiële middelen in de Belgische ziekteverzekering gedeeltelijk tussen de ziekenfondsen verdeeld op basis van een normatieve verdeelsleutel die rekening houdt met de te verwachten en aanvaardbare ziektekosten van hun leden. Hierdoor worden de ziekenfondsen zelf gedeeltelijk financieel verantwoordelijk wanneer de medische uitgaven van hun leden hoger uitvallen dan het hun toegewezen budget. Gelijkaardige systemen van financiering werden in dezelfde periode ook in andere Europese landen ingevoerd.
http://www.riziv.be/information/nl/s...dy11/index.htm
Wat heeft dit met het reeds gezegde te maken? Dat men nog binnen het budget zit wil niet zeggen dat elke uitkering gerechtigd is. Zorgverstrekkers worden wel degelijk onder druk gezet om verkeerd te attesteren. Uiteraard zijn er ook zorgverstrekkers die zélf besluiten verkeerd te attesteren. Het is dan ook een systeem waarin fraude zeer laagdrempelig is.
Citaat:

Heb je het hier over wat het ziekenfonds extra, boven op het wettelijke uitkeert. Zoals tussenkomst bij sporten.
O.a. maar ook wat in de wettelijke ziekteverzekering is opgenomen. Die verzekering is veel beperkter dan de meeste mensen denken. Her en der zijn aanvullende verzekeringen die een stukje van het gat dekken zoals hospitalisatieverzekeringen (bij mutualiteit maar ook privé) maar een complete dekking bestaat niet. Een voorbeeld dat me nu te binnen schiet: bij zwangerschap worden maar drie echo's terugbetaald. De meeste gynaecologen doen echter iedere maand een echo. Het hangt dus echt af van de goodwill van die gynaecoloog of zij de geleverde prestatie aanrekent of niet, terugkrijgen doe je maar drie keer. Voor die terugbetaling zal wel een reden zijn, wetenschappelijke evidentie of gewoon een te beperkt budget, maar ze is niet in overeenstemming met de gangbare praktijk. Druk is dan soms nodig om de mensen niet teveel te confronteren met de beperktheid van ons systeem.

Wat ik echt niet begrijp is dat dit doorgeefluik in deze gedigitaliseerde tijden zo'n enorm budget moet opsouperen. Bovendien zijn dit geen overheidsinstanties, maar zijn ze deel van een zuil. Dat mag voor sommigen heilig zijn, ik zie daar geen meerwaarde in. En tot nu toe heeft niemand me met rationele argumenten van dit kunnen overtuigen.
Vito is offline   Met citaat antwoorden