Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
De wet op de gezinshereniging :
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelin...js.aspx?id=159
Waar staat nu dat dit mogelijk is? Mohammed haalt zijn pappa en mamma en zijn kindjes naar hier.
Pappa en mamma doen hetzelfde in zover dat naar boven toe mogelijk is.
Oma en Opa doen hetzelfde... ergo nonkels en tantes zijn hier... en doen voor zover mogelijk hetzelfde.
|
HIER
en
hier
en
DIT IS MISSCHIEN HET MEEST INTERESSANTE :
Citaat:
Gezinshereniging
met werknemers met wiens land van oorsprong België een bilateraal akkoord afsloot
Landen waarmee België een bilateraal akkoord afsloot
In de jaren 60 en 70 sloot België met een aantal landen bilaterale akkoorden met de bedoeling arbeidsmigranten aan te trekken voor tewerkstelling in de Belgische industrie. Deze akkoorden voorzagen zeer soepele regels gezinshereniging om een verblijf in België voor buitenlandse werknemers aanlokkelijk te maken.
Opgelet! Sinds 2010 past de DVZ de bilaterale tewerkstellingsakkoorden niet meer toe, behalve in oude dossiers (d.w.z. aanvragen die ingediend werden vóór DVZ zijn praktijk wijzigde -in de loop van 2010- en voor zover de aanvrager zich expliciet beriep op een bilateraal akoord). DVZ baseert zich daarvoor op een arrest van de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen van 29 april 2009 (nr. 26.661). De gewijzigde praktijk van DVZ werd bevestigd in de wet van 8 juli 2011 tot wijziging van de regels gezinshereniging. Volgens die wet kan een onderdaan van een land waarmee een bilateraal tewerkstellingsakkoord afgesloten werd slechts rechten putten uit die overeenkomst, voor zover:
de vreemdeling die vervoegd wordt zijn verblijfsrecht in het Rijk verwierf doordat hij naar het Rijk is afgereisd omwille van een tewerkstelling in het kader en onder de voorwaarden van die tewerkstellingsovereenkomst, ende afstammingsband, de echtelijke band of het geregistreerd partnerschap reeds bestond vóór de persoon die vervoegd wordt, in het Rijk aankwam. (er wordt dus geen recht op gezinsvorming meer toegestaan op basis van de bilaterale tewerkstellingsakkoorden.)De wet holt de bilaterale akkoorden volledig uit, hetgeen problematisch is omdat internationale akkoorden met directe werking steeds primeren op nationale wetgeving en praktijk. Voor meer informatie, zie de kritische beleidsnota van het Kruispunt Migratie-Integratie.
België sloot met de volgende landen een bilateraal akkoord:
MarokkoTurkijeAlgerijeTunesieServiëMontenegroKroa tiëMacedoniëBosnië-Herzegovina
Familieleden met een recht op gezinshereniging
Ingevolge de bilaterale akkoorden kunnen volgende familieleden overkomen in het kader van gezinshereniging:
de echtgeno(o)t(e) >>> meer lezen
de kinderen ten laste >>> meer lezen
ascendenten (ouders, grootouders enz.) ten laste: deze mogelijkheid bestaat enkel voor Turkse werknemers en alleen in “bijzondere gevallen” >>> meer lezen
Opgelet! Andere familieleden, zoals de gelijkgestelde partner, de wettelijk geregistreerde partner, het meerderjarig gehandicapt kind en de ouders van een alleenstaande minderjarige asielzoeker (AMA) die nadien erkend werd als vluchteling, kunnen zich ook herenigen met de werknemer van een herkomstland waarmee België een bilateraal akkoord afsloot, maar zij vallen onder de algemene regels gezinshereniging en genieten dus niet van de gunstige voorwaarden voorzien in de bilaterale akkoorden.
|
wie heeft deze akkoorden afgesloten (of beter, hoeveel werden die partijen (?) ervoor betaald?)
Dit gaat over Turken die ons ma en onze pa laten overkomen als ze oud zijn:
Citaat:
De werknemer die zich laat vervoegen moet over een “aangepaste huisvesting” beschikken om zijn familie op te vangen. Er moet echter géén attest van voldoende huisvesting worden voorgelegd. De Belgische overheid moet de werknemer bovendien helpen om een aangepaste huisvesting te vinden.
|
en dit is nog een leuke kers op de taart (het betreft dus de nieuwe wet op gezinsvereniging):
Citaat:
De wet holt de bilaterale akkoorden volledig uit, hetgeen problematisch is omdat internationale akkoorden met directe werking steeds primeren op nationale wetgeving en praktijk. Voor meer informatie, zie de kritische beleidsnota van het Kruispunt Migratie-Integratie.
|
Laten we stemmen!