Los bericht bekijken
Oud 28 februari 2012, 10:46   #183
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Zojuist las ik nog een artikel waarin een paar professoren een lans breken voor het-niet-meer-blijven-overzitten in het lager onderwijs...
Wat klinkt dat toch mooi, ze hebben ook een tweetal landen, waaronder Zweden, waar dat al zo is enz
In klassen met een overdreven percentage aan vreemdelingen die niet eens de taal begrijpen waarin onderwezen wordt niemand laten overzitten???
Kunnen de ouders beter hun kinderen thuislaten, straks...
Men weet echt niet wat uitgevonden om alles naar de bliksem te laten gaan!
Ik denk dat het thuisonderricht en/of privé onderwijs binnenkort de pan gaat uitswingen.
Probleem is wel dat men bij thuisonderricht blijkbaar geen kindergeld ontvangt. Daarvoor moet je kind eerst in Turkije of zo worden ingeschreven meen ik.

Citaat:
In artikel 62, § 3, van de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders wordt uitgegaan van het principe dat kinderbijslag slechts kan worden toegekend in de mate dat er effectief onderwijs wordt gevolgd.

Krachtens artikel 1 van het koninklijk besluit van 30 december 1975 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder kinderbijslag wordt verleend ten behoeve van het kind dat onderwijs volgt, geldt als beginsel dat de jongere dit onderwijs dient te volgen in een onderwijsinrichting of een vormingscentrum. In hetzelfde koninklijk besluit wordt precies bepaald hoeveel uren onderwijs er minimaal dienen te worden gevolgd, evenals de minimale spreiding ervan over de week, enz.

De onderwijsinrichtingen en vormingscentra dienen via specifieke formulieren als neutrale instantie te waarborgen dat de betrokken jongere voldoet aan de bovenvermelde voorwaarden.

Bij thuisonderwijs, evenals bij schriftelijk afstandsonderwijs, zijn dergelijke waarborgen niet voorhanden.
ha toch wel kinderbijslag onder de 18/

Citaat:
Ik meen overigens dat de wijziging aangebracht aan artikel 62, § 1, van de voormelde samengeordende wetten door de wet van 29 april 1996, waardoor er in hoofde van het kind geen voorwaarden meer worden gesteld voor de toekenning van de kinderbijslag tot 31 augustus van het kalenderjaar in de loop waarvan het de leeftijd van 18 jaar bereikt, reeds een ruime tegemoetkoming is voor de bijzondere situaties zoals het thuisonderwijs
http://www.senate.be/www/?MIval=/con...OLGNR=&LANG=nl

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 28 februari 2012 om 10:56.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden