Bij een ongeval bij de firma Abes aan kaai 347 van de Antwerpse havenzijn dinsdagochtend twee havenarbeiders omgekomen.De twee, een vijftiger en een veertiger, werden verpletterd toen een rolstalen buizen aan het rollen ging nadat het schip waarop zij aan hetwerk waren slagzij maakte.
Het is al het tweede dodelijke ongeval in de Antwerpse haven op een
maand tijd. Eind januari stierven ook al twee dokwerkers aan kaai 54
nadat zij met een zware bulldozer te pletter waren geslagen in het ruim
van een schip. In 2011 vielen er bij arbeidsongevallen in de haven vier
dodelijke slachtoffers.
PVDA-voorzitter Peter Mertens reageert: “De Partij van de Arbeid biedt
aan de familie en vrienden van de verongelukte dokwerkers haar innige
deelneming aan.
De PVDA vraagt dat deze ongevallen aangegrepen worden om het
veiligheidsbeleid aan de haven nog eens grondig tegen het licht te
houden. Het is duidelijk dat de job van havenarbeider een gevaarlijk
beroep blijft en dat dus alles dient gedaan te worden om
arbeidsongevallen te vermijden.”
In 2010 gebeurden er nog 1.008 ongevallen met tijdelijke ongeschiktheid
en 191 met blijvende ongeschiktheid. (GvA, 4 en 5 februari 2012). Dat
zijn er gemiddeld drie per dag.
Peter Mertens: “De PVDA is het dan ook niet eens met Paul Valkeniers,
voorzitter van de werkgeversfederatie CEPA, die naar aanleiding van dit
ongeval stelde dat het met dat veiligheidsbeleid wel goed zit omdat er
nog nooit zoveel geïnvesteerd werd in veiligheid aan de haven als de
laatste jaren. Acht dodelijke slachtoffers van arbeidsongevallen op
amper een jaar tijd vormen het tegenbewijs. Arbeidsongevallen zijn geen
fataliteit, ze kunnen vaak vermeden worden. Veilig werken moet op de
eerste plaats komen.”
Meer info: Peter Mertens,
Bron:
politics.be