Los bericht bekijken
Oud 28 februari 2012, 17:10   #2
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
Bij een ongeval bij de firma Abes aan kaai 347 van de Antwerpse havenzijn dinsdagochtend twee havenarbeiders omgekomen.De twee, een vijftiger en een veertiger, werden verpletterd toen een rolstalen buizen aan het rollen ging nadat het schip waarop zij aan hetwerk waren slagzij maakte.

Het is al het tweede dodelijke ongeval in de Antwerpse haven op een
maand tijd. Eind januari stierven ook al twee dokwerkers aan kaai 54
nadat zij met een zware bulldozer te pletter waren geslagen in het ruim
van een schip. In 2011 vielen er bij arbeidsongevallen in de haven vier
dodelijke slachtoffers.

PVDA-voorzitter Peter Mertens reageert: “De Partij van de Arbeid biedt
aan de familie en vrienden van de verongelukte dokwerkers haar innige
deelneming aan.
De PVDA vraagt dat deze ongevallen aangegrepen worden om het
veiligheidsbeleid aan de haven nog eens grondig tegen het licht te
houden. Het is duidelijk dat de job van havenarbeider een gevaarlijk
beroep blijft en dat dus alles dient gedaan te worden om
arbeidsongevallen te vermijden.”

In 2010 gebeurden er nog 1.008 ongevallen met tijdelijke ongeschiktheid
en 191 met blijvende ongeschiktheid. (GvA, 4 en 5 februari 2012). Dat
zijn er gemiddeld drie per dag.
Peter Mertens: “De PVDA is het dan ook niet eens met Paul Valkeniers,
voorzitter van de werkgeversfederatie CEPA, die naar aanleiding van dit
ongeval stelde dat het met dat veiligheidsbeleid wel goed zit omdat er
nog nooit zoveel geïnvesteerd werd in veiligheid aan de haven als de
laatste jaren. Acht dodelijke slachtoffers van arbeidsongevallen op
amper een jaar tijd vormen het tegenbewijs. Arbeidsongevallen zijn geen
fataliteit, ze kunnen vaak vermeden worden. Veilig werken moet op de
eerste plaats komen.”

Meer info: Peter Mertens,

Bron: politics.be
Uiteraard moet veiligheid op de eerste plaats komen en dat doet het ook.
Aan een paar details wordt hier wel al te snel voorbijgegaan.
Ten eerste de omvang van de haven. Dat is niet hetzelfde als één fabriek maar als een hele reeks fabrieken.
En dan nog fabrieken waarin een groot deel van de werknemers inderdaad gevaarlijk werk doen. Niet alleen overdag en wanneer het zonnetje schijnt maar ook 's nachts en bij slechte weersomstandigheden.
En dan ook nog eens onder tijdsdruk.
Bovendien zijn die mensen niet zomaar ongeschoolde arbeiders maar gespecialiseerde vakmensen. Die werken niet met legoblokjes maar met containers en zeer groot en zwaar materiaal.

Wij hebben tussen haakjes de beste dokwerkers in heel Europa.

Dat hier slechts zo weinig ongevallen gebeuren bij zo een enorme werklast en niveau van gevaarlijkheid is een pluim op de hoed van die mensen!

De voorstelling die hier gegeven wordt alsof er een loopje genomen wordt met de veiligheid een belediging aan het adres van de nabestaanden van de slachtoffers.

Dit is zelfs geen populisme meer. Dit is platte lijkenpikkerij!

Moest ik zelf dokwerker zijn zou ik hier in niet mis te verstane woorden blijk geven van mijn walging!
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden