Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk
Ik wil de prijs van een paar producten inclus hun levering aan banden leggen waardoor ze meer ruimte hebben om te consumeren . en dat door een zeer sociale maatregel , namelijk goedkope energy , water en telecom
|
De consumptie aan zwengelen door de prijs bepaalde producten kunstmatig aan banden te leggen werkt niet.
Wat je vergeet is dat bedrijven ook consumeren. Als je er voor zorgt dat bijvoorbeeld Electrabel 100 miljoen minder heeft, en de Belgische burger collectief 100 miljoen meer, dan gaat Electrabel dus voor 100 miljoen minder consumeren, en de Belgische burger voor 100 miljoen meer. En die meerconsumptie van de Belgische burger gaat vooral meer elektriciteit zijn, iets wat we mischien juist niet willen.
Dus macro-economisch gezien verandert dat weinig. Je kan dus die maximumprijzen voor basisproducten niet op die manier verdedigen. Met maximumprijzen voor basisproducten ga je dus de ruimte om te consumeren niet vergroten. (En zoals ik al aangegeven heb, we hebben het hier over maar 10% van het budget van de Belgen...)
Een ander probleem met maximumprijzen is dat je dan riskeert tekorten te krijgen. Als je de prijs van een goed onder de marktprijs dwingt, dan stel je vast dat de prijs dan op een andere manier toch nog weer toeneemt. Je staat dan plots in de rij bij de bakker of de slager (en tijd is geld) of de stroom valt om de haverklap uit, waardoor je moet investeren in eigen electriciteitsproductie, of gewoon moet leven met een minderwaardig product.
En waarom kom je weer met telecom af: Als er echt een sector is waar liberalisering aantoonbaar tot lagere prijzen geleid heeft is het deze wel. Waarom moet daar dan de overheid ingrijpen?Waarom is het verkeerd als de privé er in slaagt om een beter en goedkoper product te leveren dan de overheid?
Ik heb overigens eens gekeken wat mijn elektriciteitsverbruik in België zou kosten. Ik kwam op 400 euro per jaar uit. Precies zoveel als het mij in Zwitserland kost overigens, waar de markt voor de eindgebruiker nog niet geliberaliseerd is...