Discussie: Privatiseringen
Los bericht bekijken
Oud 29 februari 2012, 16:12   #51
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Maar het is ook onethisch zo te denken.
Het is anders wel hoe de mens denkt.
Jij doet elke dag dingen die jou je leven kunnen kosten. Je doet waarschijnlijk ook elke dag dingen die iemand anders zijn leven kunnen kosten. Jij maakt met andere woorden elke dag de afweging tussen je eigen wensen, en je eigen veiligheid, en de veiligheid van anderen.

Veiligheid is belangrijk, maar de middelen die we hebben zijn niet oneindig. Dus je moet afwegingen maken. Kosten-baten analyses zijn ook wat betreft veiligheid belangrijk. Doet men in het autoverkeer ook...

Citaat:
Als er ergens een paar dorpen geen school of andere basisvoorzieningen hebben, maar wel wil hebben, dan dient de beslissing over die voorziening niet alleen af te hangen van de kost om er een waterleiding en dergelijke naar toe te trekken in verhouding tot hoeveel de verkoop van dat water zal opbrengen voor het bedrijf. In zo'n maatschappij wil ik niet leven, en ik denk dat ik bij de overgrote meerderheid hoor in dit geval.

Je kan het ook omkeren. Waarom moeten mensen die er voor kiezen ergens te wonen waar men nutsvoorzieningen efficient kan aanbieden opdraaien voor mensen die daar niet voor kiezen?
Waarom moet ik, die probeer gezond te leven, opdraaien voor mensen die er voor kiezen om ongezond te leven?
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden