Binnen de Benelux zal men heel geleidelijk aan doen waar men op Europees niveau (behalve wat bespottelijk achter een vlag aanlopen in Straatsburg) nog niet aan toe komt....
(de NATO-"samenswerking" gaat voor)
Eigenlijk vormen "de kleintjes" een praktisch laboratorium.Er wordt getoond hoe je de taken van de strijdkrachten onderverdeeld in "competenties",en dan desnoods bereid bent om stukjes "nationale militaire souvereine illusie" op te geven...zoalang de gewenste job maar uitgevoerd wordt....
Grotere machten als het VK,Frankrijk,de VS zelfs,kunnen vergelijkbare besparingen bereiken door de strikte scheiding tussen "de machten" op te heffen voor steeds meer "speciale" eenheden.....als je groot bent kun je het zo doen natuurlijk
Het is nogal logisch dat ,momenteel,Nederland op marine-gebied de toon aangeeft......
Eigenlijk zou het prachtig zijn dat ook Denemarken "aanklikt" bij de Benelux-samenwerking....
Een zeer zware investering wordt de vervanging van de F-16's.Ik vraag mij echt af of Nederland die JSF's wel zal kunnen betalen (of toch in voldoende aantal om geloofwaardig te zijn),Belgie heeft zelfs nog niet beslist,en waar denemarken naar toe gaat weet ik niet......Het "samensmelten" van de "competenties" jachtbommenwerpers/interceptors in enkele gemeenschappelijke squadrons,strikt gemengd samengesteld,zou een forse luchtmacht kunnen opleveren tegen geringere kosten....