Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp
Privatiseren van openbaar vervoer gaat leiden tot een gebrekkige dienstverlening. Bepaalde infrastructuur zaken zoals de treinen, autosnelwegen die van algemeen nut zijn, kunnen beter aan de overheid overgelaten worden. Of ga je op den duur enkel de overheid de niet winstgevende zaken laten doen omdat de mensen in die gebieden moeilijker bereikbaar zijn. Zeker voor de treinen en het openbaar vervoer in het algemeen vind ik dat iedereen recht heeft op een degelijke uitwerking. Dat is in feite al niet zo.
Ik heb geen probleem dat een deel van mijn belastingen naar dit soort van infrastructuur gaat maar dat moet dan wel deftig gebeuren.
Er wordt gezegd dat de overheid per definitie niet in staat is om een bedrijf te leiden, dat is mijns inziens volstrekte onzin. Dat kan wel. Maar het moet niet de regel dat de overheid een bedrijvigheid gaat uitoefenen natuurlijk. Enkel voor zaken van algemeen nut.
|
Volledig akkoord hiermee. Spoorwegen in privé, dan krijg je toestanden zoals in de jaren '80 in groot brittanië...
Ik zie veel liever de privé als ondernemer dan de overheid, behalve op een aantal sleutel functies zoals openbaar vervoer, en energie. De vrije markt werkt hier niet efficiënt om een hele hoop redenen, maar het is wel de realiteit. Of je nu onder een privaat monopolie leeft, of onder een oligopolie, als consument sta je er maar bekakt naar te kijken.