Los bericht bekijken
Oud 29 februari 2012, 22:53   #3118
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Gij gaat Dr. Igr. Porsche toch niet vergelijken met eender wat of wie anders anders zeker? Porsche had al topfuncties bij Daimler en Mercedes bekleed en was al bekroond met een van de meest prestigieuze prijzen voor autoconstructeurs.

De waarheid is dat Porsche na de oorlog 20 maanden in de gevangenis zat in Dijon, NADAT hij weigerde mee te werken aan de ontwikkeling van de franse autoindustrie. Hij werd immers vlak na na de oorlog naar Frankrijk gehaald door de fransen als onderdeel van de de oorlogsreparaties.
.
En dan? De persoonlijke begaafdheid van Porsche op technisch gebied doet niets af aan de werkelijkeid dat onder Hitler géén Volkswagen aan een koper werd geleverd terwijl de Ford Y, Morris ea Austin en Simca wél geleverd werden voor de oorlog.

De waarheid is dat in 1932 (dus voor het Ermächtigungsgesetz) Porsche een vierpersoons auto had ontworpen die sterk door ontwerpen van Béla Barényi en een prototype van Tatra-ontwerper Hans Ledwinka was geïnspireerd. Dat stelde Porsche voor aan Hitler.

Hitler heeft dus (buiten de propaganda ervoor) ook in die zaak geen pluimen op z'n hoed verdiend. Weer een mislukking van het 3.Reich.

Het zijn bovendien de Britten die de productie van de kever opstartten na de oorlog.

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 februari 2012 om 23:01.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden