Discussie: Overheidspensioenen
Los bericht bekijken
Oud 1 maart 2012, 09:09   #265
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de griffel Bekijk bericht
Ik denk ook dat het een onderschat beroep is.
Maar zou het zwaarder zijn en meer verantwoordelijkheid meebrengen dan het beroep van een kleine ondernemer die wel moet werken tot zijn 65 voor een volledig pensioenuitkering van circa 800 euro (ipv van minstens 2.000 voor die schooldirecteur)?
Dat wil nu lukken: ik ben een kleine ondernemer. Mijn echtgenote zat in het onderwijs, vandaar dat ik kan vergelijken. Als kleine ondernemer ben ik enkel verantwoordelijk voor mijzelf. In het onderwijs ben je verantwoordelijk voor een ander zijn kinderen. En als directeur ook nog eens voor je collega's. Dat heb ik allemaal niet, als kleine ondernemer. Wat wel juist is, dat als ik investeer, het met mijn eigen geld is. In het onderwijs is het met gemeenschapsgeld.

PS: mijn pensioen zal rond de 1000 euro zijn mocht ik tot mijn 65ste werken. Maar ik ben nu al 44 jaar bezig, ik ga dat niet doen. Als ik stop op mijn 60ste, trekt men 5% per jaar af. Het zal dus inderdaad rond de 800 euro zijn. Maar dat wist ik heel goed toen ik begon als zelfstandige. Dus ik moet nu niet komen zagen hé.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden