Los bericht bekijken
Oud 5 maart 2012, 18:58   #37
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Een hond leer je discipline door streng te zijn. Bv: eerst gaan zitten of anders geen koekske. Ook naar hondentraining mee gaan, vanaf fase puppie.
Je kan ook je hond perfect trainen om steeds NAAST jou te lopen, nooit voor.
Ik heb 3 (grote) honden gehad maar nooit gebruik moeten maken van slipketting, electroband of whatever.
Ipv al die gadgets aan te kopen: geduld. Gewoon geduld, veel trainen, tijd vrijmaken en heel veel aandacht.
Spijtig genoeg worden huisdieren nogal eens impulsief aangekocht. Baasje verwacht vanaf dag 3,4 of 5 een "perfecte" hond. Doet hond na dag 5 niet hetgeen baasje verwacht? Ok: gewoon een halsbandje kopen en 't probleem zou moeten opgelost zijn. Triestig toch???
Eigenlijk is een hond zoals een kind. Heel veel liefde, geduld, tijd en aandacht aan besteden. Dan komt het goed en heb je een trouwe vriend voor het leven...
Ik had als kind een pyrenese berghond.

Het beest woog al snel meer dan mij.
Ik ben ermee naar de hondenschool geweest vanaf dat het een pup was. Elke zaterdagvoormiddag , een half jaar lang. Heel veel tijd in gestoken, heel veel training. Een koekje is leuk, maar da's niet hoe je een hond perfect traint. Hoe weet ie anders wanneer hij iets verkeerd doet? Tijdens zijn activitieit of oefening constant een koekje geven en dan stoppen als hij iets verkeerd doet? Eén enkele correctie op precies het goede moment werkt veel beter.
Ik werkte met slipketting; maar als je die vacht ziet kan je merken dat hij daar niet veel van voelde. Ik moest onmiddelijk en krachtig corrigeren als hij niet zat één seconde nadat ik het zei of als hij niet al zijn aandacht op mij had maar op die andere dominante fikkel op de trainingsweide. Dat koekje kon hem geen barst schelen op dat moment.

Met enkel veel aaandacht en geduld was ik door dat beest dat sterker en zwaarder was dan ik allang naar de overkant gesleurd of aan het sleuren om hem van een paaltje weg te krijgen.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden