Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus
Als Karen bidt voor een betere conditie en vervolgens 3 keer in de week gaat fitnessen, wie is dan verantwoordelijk?
Als Tom bidt voor een goed rapport en vervolgens iedere dag studeert, wie is dan verantwoordelijk?
Als Jo bidt voor genezing van zijn tumor en vervolgens haalt een team dokters die succesvol weg, wie is dan verantwoordelijk?
En dan krijg je meestal een antwoord in deze vorm: god heeft de gebeden gehoord, hij werkt door de mensen. Wat natuurlijk een gigantische cop-out is en niet alleen beledigend voor je eigen kunnen, maar ook voor de dokters die 7 jaar studeren om te kunnen opereren. Zouden deze mensen dit gekund hebben zonder de "begeleiding" van god? Natuurlijk, dagelijks komen er atheïsten succesvol uit de chirurgie. Zowel atheïstische als theïstische studenten kunnen goede punten halen en kunnen fitter worden.
Totdat iemand overtuigend bewijs kan aanbrengen dat die plakkaatjes daar hangen omdat god 15 mirakels heeft uitgevoerd, neem ik aan dat hun gebeden zijn uitgekomen door menselijke kunde en doorzettingsvermogen.
|
Ik spreek voorlopig niet van mirakels. Ik stel me de vraag of wanneer iemand oprecht bidt voor zichzelf , of oprecht bidt voor anderen of dat geen effect kan hebben. Ik stel die vraag ook omdat men te snel het woordje 'placebo-effect' of 'zelfindocrinatie', of 'zelf-bedrog' hanteert om zulke genezingen of beterschap uit te leggen. Het lijkt me allemaal te simpel. Er zullen zeker mensen bij zijn op wie men al die etiketten kan plakken, maar zeker niet allemaal.