Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto
Twee prachtige stropoppen.
Nu, ik ben geen voorstander van het multiculturalisme, en ook geen tegenstander.
We leven een een kleine wereld sedert ge op minder dan een dag overal ter wereld kunt staan en op elk moment met bijna iedereen kunt communiceren.
Dat is anders dan pakweg 50 jaar geleden.
Die verandering ligt niet iedereen, maar het is een realiteit die we moeten aanvaarden.
Iedereen op deze aarde is een mens met dezelfde universele rechten.
Een van die rechten is er een die ik voor mezelf evident vind en dat is dat, als ik niet meer kan functioneren op een bepaalde plaats, dat ik moet kunnen uitwijken naar een andere.
Voor alle duidelijkheid, een van de voorwaarden daarvoor is dat ik dan de regels van die nieuwe plaats moet respecteren.
De meesten onder ons doen dat trouwens al eeuwen, enkel de afstand varieert.
Gezien ik bovenstaande evident vind kan ik niet anders dan dat voor anderen ook te accepteren.
Er zijn een aantal positieve punten en een aantal negatieve.
Positief:
- Grotere productkeuze voor zowat alles (auto, kledij, meubelen, voeding, recreatie, ...)
- Alternatieve medicijnen en behandeling (en dan heb ik het zowel over Amerikaanse als bv Chinese). Sommigen zijn brol, sommigen zijn goed.
- Alternatieve kijk op de wereld waar we de onze kunnen aan spiegelen. Ik heb al een paar dingen geleerd van mijn allochtone medemens.
Negatief:
- Het zijn veelal kansarmen die hier komen waardoor de daaraan gekoppelde problemen vermeerderen.
- Het aandeel religieuze fundamentalisten onder die mensen is hoger dan me lief is.
- Sommige waarden vind ik niet passen in onze maatschappij (maar zij denken natuurlijk hetzelfde van de onze).
Oplossingen?
Omarm de positieve punten en pak de negatieve punten aan op een constructieve manier.
Hoe dat laatste moet is natuurlijk de hamvraag, maar mijn gal daarover spuien op een forum lijkt me contraproductief.
|
Dat de wereld een dorp geworden is is zonder meer een feit, maar daarom hoef je niet niets te doen aan de aantallen die met toeristenvisum binnenkomen en niet terugkeren.
Controleer vaker op trams, bussen, in aan aantal wijken identiteit en wie geen geldige papieren heeft wijs je ( na onderzoek) onmiddellijk begeleid uit , et landen die weigeren terug te nemen onder druk met secties en hou vast wiens identiteit onbekend blijft. Geen bevel om het land te verlaten meer, geen beroep of andere eindeloze procedures.
Verhaal alle kosten op wie de ten laste neming tekende.
We hoeven de realiteit van illegalen niet te aanvaarden, dat is inhumaan, tegenover die mensen zonder middelen van bestaan en tegenover de bevolking voor wie dit een bedreiging is.
Mensenrechten betekenen niet dat wij open grenzen moeten hebben, die draagkracht is onbestaande, het zijn landen zelf die basisrechten horen te garanderen aan hun burgers, dat is niet " ons" probleem waar we voor moeten opdraaien door iedereen te gedogen.
Wij zijn voldoende gastvrij voor wie hier kan functioneren, helaas vallen velen daar gewoon niet onder, wie amper kan lezen en schrijven in eigen taal, amper scholing heeft, en problemen heeft met de hier geldende normen en waarden zal hier heel weinig toekomst hebben, die industrie kost al ontzettend veel geld.
Zet quota op het aantal mensen uit deze groep die we kansen kunnen bieden en verbindt hun verblijfsmogelijkheden aan de resultaten.
Het is niet omdat we pittazaken en een chinees hebben dat je kunt spreken over multicultuur, die bestaat helemaal niet, mensen uit verschillende culturen leven naast mekaar en ontmoeten enkel via gesubsidieerde projecten die dan nog vooral onze middelklasse en reeds geintegreerde migrant bereiken.
Stop daarmee, heeft totaal geen zin.
Leg iedere nieuwkomer uit dat waarden en normen geen supermarktpakket is maar een totaalpakket, je kunt niet je niet beroepen op godsdienstvrijheid of vrijheid van mening wanneer je handelt tegen de basiswaarden zoals gelijkheid man en vrouw, democratie en scheiding kerk en staat;holebirechten, enz..zorg dat de Belgische nationaliteit makkelijker kan worden afgenomen wanneer iemand een dubbele nationaliteit heeft.
Maak van actieve participatie de norm en zorg dat de sociale zekerheid minder toegankelijk is, gedaan met medisch toerisme of gedurende lange tijd uitkeringen; voor iedereen.
Stel je verwachtingen af op de realiteit, multicultuur bestaat niet en dat is niet eens een probleem, zolang iedereen basis normen en waarden kan delen kun je ook vrijheden toestaan, naast mekaar leven mag gerust.
Durf op te komen voor gelijkheid man en vrouw en andere basiswaarden, stop met te verkondigen dat " het nu eenmaal zo is".