Los bericht bekijken
Oud 9 maart 2012, 12:15   #123
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Kijk, ik ga even een voorbeeld nemen uit mijn dagelijks leven.

Ik heb 4 kinderen.
Alle 4 hebben ze dezelfde opvoeding gehad en dezelfde mogelijkheden.
Ik heb het geluk dat ze alle 4 tot de beter begaafden behoren, er is dus geen probleem met hun verstandelijk vermogen.
Vanaf hun 15de verjaardag heb ik voor alle 4 een jobje gezocht en gevonden, zodat ze konden leren wat het leven werkelijk is.

De oudste heeft ondertussen reeds meerdere jobjes gedaan en is weer opzoek naar een ander jobje. Ze heeft er 9 jaar overgedaan om haar secundair af te werken en heeft in de laatste 4 studiejaren van het secundaire onderwijs, 8 studierichtingen gedaan, om uiteindelijk te eindigen met een diploma BSO-kantoor via het CVO. Eigenaardig genoeg is ze nu bezig aan haar 2de jaar bachelor boekhouden en heeft ze voor geen enkel vak een 2de zit gehad. En hoewel ze nu reeds meer dan 5 jaar als werkstudent actief is, heeft ze nog geen cent op haar spaarrekening staan.
En voor alles wat ze denkt nodig te hebben aan kledij, schoolspullen, transport, enz... moet ze langst haar ouders, want haar eigen geld is steeds op voor ze nieuw geld binnen krijgt

De tweede is vanaf zijn 15de als jobstudent begonnen en is steeds op dezelfde plaats blijven werken, hij heeft zijn secundair op 7 jaar afgewerkt en is uitgekomen met een diploma TSO-BI en is daarna gaan werken.
Na 2 maanden voltijds werken, heeft hij zich ingeschreven als werkstudent voor het behalen van zijn bachelor bedrijfsbeheer. Hij heeft nu op zijn 19de reeds meer dan 10.000 euro op zijn spaarrekening staan en heeft hij kasbons en aandelen in zijn bezit.
Vanaf de 3de maand dat hij werkte, heeft hij geen enkele keer nog gevraagd om iets voor hem te betalen.

De verdeling binnen mijn gezin was juist, de besteding van hun inkomsten was verschillend en geeft dus een verschil in bezit van goederen en financiele toestand.
Het gaat niet over bezit, het gaat over de verdiensten die men heeft bij aanvang.
Wat iemand met zijn verdiende geld doet, consumeren of sparen is een persoonlijke aanpak.
Trouwens vind jij het normaal, dat op geld waar alle belastingen en sociale bijdragen reeds betaald zijn, je nog eens extra belastingen moet betalen als je iets te spaarzaam bent?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden