Discussie: Loonindex
Los bericht bekijken
Oud 13 maart 2012, 08:22   #85
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Je moet het aantal mensen dat zich tevreden stelt met een kleine basis niet overschatten. Bovendien wordt het probleem aangepakt door een geleidelijke overgang.

Een basisinkomen, daar wil ik op de lange termijn inderdaad naartoe. Allicht hebben we wel eerst een fundamentele wijziging van de economie nodig vooraleer we een volledige overgang van sociale zekerheid naar basisinkomen kunnen maken. Stapsgewijs kan natuurlijk ook.

En dat van die twee werelden, daar zit iets in. Vooral in de productie hebben we twee werelden nodig: één productie voor basisgoederen en één productie voor luxeproducten.

Via de overheid uit moeten we volgens mij ernaar streven om een bepaalde basis te verwezenlijken met zoveel mogelijk geautomatiseerde productie. Voor die basisproducten kunnen dan -tot het einde der tijden- rechten aangeboden worden door de overheid. Iedereen is vrij om die rechten te ruilen of verhandelen. Die productie moet op zijn minst aanbieden wat nodig is om te overleven. Af en toe kan dat uitgebreid worden.

Daarnaast bestaat er een vrije markt, op milieuwetgeving na volledig ongereguleerd, waar eender wat in geproduceerd kan worden. Daarin kan dan geëxperimenteerd worden met nieuwe ideeën, en wie die nieuwe ideeën wel ziet zitten, mag daaraan meewerken.

Dat is volgens mij een streven naar maximale economische vrijheid, op de lange termijn. Een vrije markt alleen is gebaseerd op het uitbuiten van biologische noden, niet op 'wensen' op zich. En een planeconomie alleen kan moeilijker inspelen op veranderende wensen dan een vrije markt dat kan. Het ideaal is volgens mij dus een soort gemengde economie, niet in de zin van een vrije markt met wat regeltjes en belastingen, maar wel in de zin van een echt gemengd samen bestaan van twee uitersten.
Zit veel in, vooral die fundamentele wijziging van economie is hierin van cruciaal belang, dat is wat men bedoelt met 'mentaliteitswijziging'. De 'wijziging' gaat dan enkel over het ons terug herinneren van wat economie is, als dat gebeurt kunnen we spreken van 'herstel'. Het 'herstel' waar men het nu over heeft is de voortzetting van de malaise, zonder mentalitetswijziging.
MIS is offline   Met citaat antwoorden