Discussie: Loonindex
Los bericht bekijken
Oud 13 maart 2012, 08:23   #86
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Hoe ziet u die dwang precies? En is er een bepaald laten we zeggen absoluut minimum van de eigen inspanningen waar iemand recht op heeft volgens u? Of moet iemand - indien het financieel nodig blijkt om bovenvernoemde systemen zoals ze bij ons bestaan overeind te houden - tot 100% van zijn inkomen afgeven?

I.e. zegt u ergens van 'tja iemand moet toch op zijn minst X % van zijn inkomen zelf in alle vrijheid mogen besteden. En als blijkt dat dat onvoldoende is om bovenvernoemde systemen overeind te houden dan moeten de uitkeringen maar omlaag of gaat u desnoods voor het model waarbij mensen volledig ten dienste van de maatschappij staan. I.e. er geen enkel financieel voordeel meer te halen valt uit gaan werken tov een uitkeing genieten?
Voor mij bestaan er geen taboes. Als uit berekeningen blijkt dat het voor het algemeen welzijn waarschijnlijk goed is om bepaalde inkomsten 100% te belasten, dan ben ik daar voor, maar 100% belasting lijkt me nooit goed te zijn. Maar, om op de vraag te antwoorden: nee, ik vind het absoluut niet nodig om ergens een maximaal percentage op te plakken. Dat is volgens mij een valse discussie.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden