Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Hoe ziet u die dwang precies? En is er een bepaald laten we zeggen absoluut minimum van de eigen inspanningen waar iemand recht op heeft volgens u? Of moet iemand - indien het financieel nodig blijkt om bovenvernoemde systemen zoals ze bij ons bestaan overeind te houden - tot 100% van zijn inkomen afgeven?
I.e. zegt u ergens van 'tja iemand moet toch op zijn minst X % van zijn inkomen zelf in alle vrijheid mogen besteden. En als blijkt dat dat onvoldoende is om bovenvernoemde systemen overeind te houden dan moeten de uitkeringen maar omlaag of gaat u desnoods voor het model waarbij mensen volledig ten dienste van de maatschappij staan. I.e. er geen enkel financieel voordeel meer te halen valt uit gaan werken tov een uitkeing genieten?
|
Voor mij bestaan er geen taboes. Als uit berekeningen blijkt dat het voor het algemeen welzijn waarschijnlijk goed is om bepaalde inkomsten 100% te belasten, dan ben ik daar voor, maar 100% belasting lijkt me nooit goed te zijn. Maar, om op de vraag te antwoorden: nee, ik vind het absoluut niet nodig om ergens een maximaal percentage op te plakken. Dat is volgens mij een valse discussie.