Discussie: Loonindex
Los bericht bekijken
Oud 13 maart 2012, 10:35   #93
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Op de rest ga ik later reageren, maar dit is nu eens echt een stevig staaltje misleiding, he. Je had me bijna liggen met dit argument, en wellicht hadden de onderhandelaars van de Belgische liberale partijen met datzelfde misleidende argument die van de Belgische sociaaldemocraten liggen.
Ik kan U verzekeren dat ik dat argument "zelf bedacht" heb, en niet van een of andere bron haal. Ik ben zelfs op wikipedia gaan kijken om te zien of ik het concept van "notionele interest aftrek" wel goed begrepen had.

Citaat:
Het is toch compleet belachelijk om een kost af te trekken die niet gemaakt is?
Het punt is dat die kost WEL gemaakt is. Alleen staat die nergens op een factuur. Een inkomst die je niet hebt, is een vorm van kost, he.

Beschouw het volgende:

Bedrijf A heeft, na aftrek van grondstoffen, afschrijvingen, loonkosten en dergelijke, 10 miljoen Euro over.

Bedrijf B ook.

Daarnaast hebben bedrijf A, B plannen om voor 5 miljoen investeringen te doen.

Bedrijf A beslist om van die 10 miljoen "winst", 5 miljoen als dividend aan haar aandeelhouders uit te keren, en 5 miljoen in zichzelf te investeren.

Bedrijf B beslist om van die 10 miljoen "winst", 5 miljoen als dividend aan haar aandeelhouders uit te keren, en voor 5 miljoen financiële producten te kopen als "kasreserve". Daarnaast gaat bedrijf B voor 5 miljoen "leningen" aan om haar investering mee te doen.

Als er geen notionele interest aftrek is, dan betalen beide bedrijven evenveel belasting op hun winst, namelijk op 5 miljoen. De 5 miljoen zelfinvestering (A) of de 5 miljoen kasreserve (B) zijn geen "winst" want ze wordt niet uitgekeerd en blijft in het bedrijf. Maar bedrijf B is beter af, want bedrijf B mag zijn EXTERNE rente aftrekken, en trekt wel de rente van zijn eigen kasbons/obligaties/aandelen, die normaal gezien die rente afbetaalt. Maw, de "kosten" van bedrijf B, namelijk de externe rente op zijn lening, wordt gedekt door zijn inkomsten uit zijn kasbons, maar toch mag bedrijf B die aftrekken, want bedrijf B heeft een "factuur" (van de lening). Als het bij dezelfde bankier is, zou het zelfs kunnen zijn dat B gewoon "hetzelfde geld" dat het bij de bankier heeft geplaatst ook weer uitleent.

Daarentegen, bedrijf A, die niet "langs de bank is omgegaan", heeft natuurlijk geen rente te betalen (geen factuur voor te leggen), maar ook geen inkomsten uit financiële producten. De financiële situatie van A en B zijn kifkif, maar A mag die rente NIET aftrekken, die B wel uitgaf en terug kreeg.

Maw, zonder notionele interestaftrek is het beter om "vestzak broekzak" te spelen en langs de bankier om te gaan, omdat je dan een rente krijgt, en weer moet betalen, en daar dus een factuur voor hebt. Terwijl bedrijf A dat niet heeft, want limiet "betaalt A die rente aan zichzelf" maar daar is geen factuur van.

MET notionele interest aftrek zet je A en B weer op gelijke voet.

Citaat:
Er is helemaal geen discriminatie tussen eigen vermogen en vreemd vermogen. Eigen vermogen is zelfs voordeliger voor het bedrijf, net omdat je er geen rente op moet betalen.
Het punt is dat niet. Het punt is: ga je eigen vermogen INVESTEREN in jezelf, of in financiële producten.

BTW, je hebt hetzelfde in de huizenmarkt. Mensen begrijpen dat vaak niet, en gaan vaak beweren dat kopen goeiekoper is dan huren (er zijn ANDERE redenen om willen te kopen). Huren, je moet immers elke maand huur betalen. Er zijn er zelfs die zo zot zijn om te stellen dat ALS JE MOET LENEN om te kopen, je kopen en huren kan vergelijken, omdat je interest op je lening moet betalen, en dat vergelijken met huren. Maar als je het geld zou HEBBEN, is het beter om te kopen, want dan "betaal je niks meer".

Nee, je DERFT dan de interest op het geld dat je in je huis hebt gestopt. Maw, wat je huis je kost, is de rente op het kapitaal dat je nu NIET meer belegd hebt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 maart 2012 om 10:38.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden